Laitilan 8-tien liittymän kautta kulkee päivittäin vajaa 10 000 kulkuneuvoa, joista valtaosa on ns. raskasliikennettä. Kaikki varmaan ymmärtävät, että raskaan liikenteen päästöt kuormittavat eniten ilmastoa. Laitilan kaupungin suurin kuormitus on valtatie 8, josta tie poikkeaa Uuteenkaupunkiin.
Autotehdas on Suomen suurin tehdas henkilöstömäärällä (noin 3 000 työntekijää) mitattuna, lähes kaikki liikenne kulkee Laitilan kautta. Rauman suuntaan kolmenkymmenen kilometrin päässä on Euroopan suurin saha, jonka osakulku tapahtuu Laitilan 8-tien liikennevalojen kautta. Vuonna 2019 valmistuneessa Ramboll Oy:n laatimassa selvityksessä Laitilan risteysalueiden kuntoon saattaminen katsottiin 8-tien osalta tärkeimmäksi.
Tiesuunnitelma on valmis ja Väyläviraston hyväksyttävänä. Suunnitelma on nyt laadittu kolmatta kertaa ja näyttää taas, että se vanhenee ennen toteutustaan, aikamoista rahan haaskausta. Tulevaisuudessa on vaikeaa perustella uudelleen käynnistystä ja etenkin uskottavuutta, jos tämä työ valuu hukkaan, olisiko tässä jollain tähän tahtotilaa. Yhteiskunnan rahaa on käytetty merkittävästi, mutta ei ainakaan järkevästi. Rohkenen kysyä, että nämä veronmaksajien tuhlarit voisivat ilmoittautua.
Asemakaavamuutokset on kaikki hyväksytty suunnitelman tueksi. Luvat pohjaveden alentamiselle on myönnetty. Eli edelliseen liittyen valmius töiden aloitukselle on olemassa, joka on olennainen asia.
Laitilan sekä Uudenkaupungin ja Rauman elinkeinoelämälle hankkeen ”peruuntuminen” on erittäin iso takaisku. Laitilan kaupungin puolesta asiaa on viety eteenpäin ja siihen on myös resursoitu merkittävästi ja tätä on myös eri viranomaistahoilta kaupungilta edellytetty.
Hanke on käynnistetty ja tarve tiedostettu jo neljäkymmentä vuotta sitten. Monet maakuntamme hankkeet, jotka ovat ideoitu jälkeen, ovat menneet ohi Laitilan tieratkaisun.
En tunnista jarruttajaa, mutta en ole saanut rehellistä vastausta keneltäkään, siis en keneltäkään hankkeen jarrutukseen. Sen tiedän, että hanketta kannattaa vakkasuomalainen ja raumalainen elinkeinoelämä. Vastustajat voisivat ilmoittautua avoimesti. Raha ei ole perustelu, koska noille jälkeen tulleille miljoonahankkeille on tullut rahaa ohi meidän kauan listoilla olleen 8-tie-hankkeen.
Pertti Pokki (SDP)
Laitila