Sähköautoilu vakuutti Laineen klaanin

0
Teslan etupenkillä Jarno Maansalo (vas.) ja Mari Laine Akseli-poikansa kanssa. Takana Iina Laine ja taustalla Mikko Laine. - Äitikin ajaa sähköautolla, Mikko ja Mari kertovat.

Mari Laineen ja Jarno Maansalon perheellä on kokemusta jo kahdesta sähköautosta. Ensin heillä oli pieni Volkswagen e-up, johon nyt 2-vuotias Akseli sopi hyvin. Kesällä syntyneen toisen lapsen, Viljamin takia perheeseen tarvittiin isompi auto.

– Lapset olisivat e-upiin vielä mahtuneet, mutta tuplarattaat eivät, Mari kertoo.

Perheen pihassa seisoo sähköautojen edelläkävijänä pidetty Tesla. Nyt parkkiin on ajettu myös toinen Tesla, joka kuuluu Marin veljelle Mikko Laineelle .

Paikalla on myös Marin ja Mikon serkku Iina Laine, joka ajaa ladattavaa hybridiä, Opel Amperaa. Sähkölatauksen laskiessa bensiini tuottaa sähköä, jolloin auton toimintasäde kasvaa 500 kilometriin.

– Ihanaa, kun lataa vaan, niin noin 40 kilometriä auto kulkee nollakeleillä. Siitä on varmaan kuukausi aikaa, kun olen viimeksi tankannut, Iina kertoo.

Sähköautoiluinnostus ei ole jäänyt tähän porukkaan.

– Äitimme ja veljemmekin ajavat sähköautolla, Mari ja Mikko kertovat.

Innostuksen sähköautoiluun on tuonut Mikko.

– Ferrarin kiihtyvyys, Volvon hinta ja Honda Monkeyn käyttökulut, tiivistää Mikko Teslan ominaisuudet.

Fossiilisilla polttoaineilla kulkeviin autoihin väki ei enää vaihtaisi. He saavat autonsa ladattua kotinsa pistokkeista ja kokemukset yleisistä latauspisteistä ovat hyvät. Laitilassa sähköautoa voi kuka tahansa ladata kaupungintalolla, sähköyhtiön ja K-kaupan pihassa.

– VSV:n pikalaturissa meidän auton akku tulee tunnissa täyteen, Mari kertoo.

Mikon ja Iinan autoissa latausnopeus on hitaampi eli latausnopeus riippuu automallista. Monissa sähköautossa akkua ei suositella ladattavaksi ihan täyteen, mutta siinäkin on eroja.

Marin vuoden 2014 Tesla kulkee nollakelissä 330–350 kilometriä täydellä akulla ja Mikon uudempi Tesla 420 kilometriä, lämpimässä säässä enemmän. Se riittää hyvin.

Mari suhaa usein Laitilan ja Rauman väliä, koska hän opiskelee luokanopettajaksi Raumalla. Turussa asuvalle Mikollekin Kasitie on tuttu, sillä hän työskentelee yrittäjänä laitilalaisessa perheyrityksessä.

Sähköautoissa hankintakustannus on suuri, mutta käyttökustannukset edulliset. Upouuden Teslan saa reilulla 50 000 eurolla. Marin käytettynä ostama auto maksoi noin 30 000 euroa. Iina kertoo maksaneensa tänä vuonna käytettynä ostetusta Opel Amperastaan 11 900 euroa.

– Kahdella eurolla ajaa noin sata kilometriä, Mari kertoo.

Vakuutusmaksut ovat sähkö- ja polttomoottoriautossa samat, mutta autovero on sähköautossa edullinen.

Mari kertoo auton hankinnassa painaneen edullisten käyttökustannusten lisäksi ympäristösyyt. Sähköautosta tulee ajettaessa hiilidioksidipäästöjä nolla, kun auto ladataan uusiutuvalla energialla. Tosin päästöihin ei ole huomioitu auton rakentamisessa syntyneitä tai sähköntuotannossa syntyneitä päästöjä.

Sitran syyskuussa julkaiseman selvityksen mukaan Suomen ilmastotavoitteiden saavuttaminen kustannustehokkaasti edellyttää fossiilisten polttoaineiden korvaamista puhtaasti tuotetulla sähköllä muun muassa liikenteessä. Sähkö energiamuotona ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta.

Kaikkien akkuja käyttävien laitteiden, kuten älykännyköiden, valmistukseen liitetään ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia, esimerkiksi avolouhoksia ja lapsityövoimaa. Ongelmakohtiin yritetään kehittää kestävämpiä ratkaisuja.

– Norjassa on jo liiketoimintaa autojen käytetyistä akuista, joista rakennetaan muun muassa aurinkovoimaloiden puskurivarastoa, Mikko tietää.

Mikkoa harmittaa se, että tarjolla on jo monia tapoja toimia ympäristölle kestävällä ja samalla taloudellisesti järkevällä tavalla, mutta niihin ei tartuta. Ennen Teslaa hän ajeli sähköautoksi edullisella Seat Mii -autolla.

– Ennen talomme lämpesi öljyllä ja automme kulki dieselillä. Vaihdoin öljyn maalämpöön ja katolle asensin 10 kilowatin aurinkovoimalan. Lisäksi sinä vuonna ostin Miin. Nämä hankinnat maksoivat yhteensä 42 000 euroa, mutta sähköön ei vuositasolla mennyt kuin 1200 euroa entisen dieseliin ja lämmitysöljyyn menneen 8700 euron sijasta.

Autojen tulevaisuuden Laineet näkevät sähköisenä. Tosin heille auton omistus ei ole ehdotonta. Mari kertoo kulkevansa mieluiten pyörällä. Iina muutti keväällä Laitilaan. Sitä ennen hän asui Helsingissä, jossa hän vuokrasi autoa aina tarvittaessa yksityiseltä helpon sovelluksen avulla.

– Näkisin, että esimerkiksi Laitilassa yksityisomisteiset sähköautot yleistyvät. Mutta jos miettii vähän isompaa kaupunkia, niin auton omistaminen ei ole mielekästä, Mikko pohtii.

Autoteollisuudessa on kehitetty jo pitkään itseohjautuvia autoja. Mikko visioi tulevaisuutta, jossa auton käytöstä maksetaan esimerkiksi kuukausihintaa. Autot olisivat liikenteessä, eivätkä makaisi pitkiä päiviä autotalleissa tai parkkipaikoilla. Napin painalluksesta auto tulisi kotiovelle.

– Käynnissä on murros, jossa puhutaan paljon siitä, millä auto kulkee. Laajemmin ajateltuna ratkaistavana ongelmana on se, miten ihmiset saadaan liikkumaan, eikä se millä aineella auto kulkee.

Napin painalluksesta kulkeva auto ei ole kaukaa tempaistu idea. Teslaa on jo nyt mahdollista ohjata auton ulkopuolelta kännykästä, jos vaikka auto on huonosti parkkiruudussa.

Iida Kauppi

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here