Vuoden 2021 alusta toimintansa aloittanut LähiTapiola Länsi-Suomi ylsi tavoitteisiinsa. Tulosta siivittivät vahva sijoitusmarkkina, maksutulon hienoinen kasvu sekä maltillinen vahinkovuosi.
LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkovakuutusten maksutulo kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 1,2 prosenttia ja oli 75,2 miljoonaa euroa. Yhtiön kokonaistulos oli 34,7 miljoonaa euroa. LähiTapiola-ryhmän kokonaistulos puolestaan kipusi 774 miljoonaan euroon.
– Lukujen valossa yhdistymistä varten laatimamme strategia onnistui ja tulos ylitti tavoitteemme toiminnan tehostumisen, myönteisen sijoitusmarkkinan ja maltillisen vahinkovuoden ansiosta, toimitusjohtaja Pasi Aakula kertoo.
Maksutulon hienoisen kasvun lisäksi yhtiön kokonaistuloksen kasvua siivitti onnistunut sijoitussuunnitelma. Yhtiön sijoitustoiminnan tuotto oli 9,0 prosenttia.
– Meille sijoittaminen on ensisijaisesti vakavaraisuuden varmistamista, toteaa talousjohtaja Jussi Seppälä .
Taloudellinen hyöty käytetään yhtiön palvelujen kehittämiseen sekä sen toimialueen asukkaiden turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Paikallisen yhtiön lähes 25 miljoonan euron verojalanjälki hyödyttää myös sen toimialueen taloutta. Tarkastelujakson aikana yhtiö maksoi lisäksi asiakasetuja yhteensä 8,8 miljoonaa euroa, mukaan lukien LähiTapiola Länsi-Suomen asiakkaille maksettavat S-bonukset.
Vahinkovakuutusten myynti kasvoi LähiTapiola Länsi-Suomessa kuusi prosenttia edellisvuodesta.
Kysyntä painottui erityisesti loppuvuodesta matkavakuutuksiin, kun ulkomaanmatkailu alkoi jälleen avautua. Toinen vahvaa nousua viime vuonna tehnyt segmentti oli 30 prosentin kasvuun yltänyt sijoitustuotemyynti, joka on hyvää vauhtia täydentämässä yhtiön liiketoimintaa vakuutustoiminnasta sijoituspalveluihin.
Vahinkomäärä kasvoi edellisvuodesta 1,9 prosenttia, mutta vahinkojen arvo jäi edellisvuotta pienemmäksi, minkä vuoksi yhtiön korvausmeno kääntyi laskuun.
– Vahinkomäärät vähenivät erityisesti vesivuodoissa ja tulipaloissa. Yksi selittävä tekijä voi olla koronarajoitukset, joiden vuoksi ihmiset viettivät enemmän aikaa kotona, minkä ansiosta vahingot huomattiin ajoissa ja saatiin tehokkaasti rajattua, korvausjohtaja Elina Väinölä-Mäki aprikoi.