Valitettavasti minun on paljastettava totuus: he eivät ole korvaamattomia eikä edes sankareita, vaikka itse niin saattavat kuvitella. Yleensä heilläkin on mahdollisuus pitää vapaat vapaina, lomailla lomalla ja sairastaa sairaana. Mutta luulen, että he vilpittömästi haluavat olla hyviä työntekijöitä. Ja sitä he varmasti voivat ollakin, mutta hyvän työntekijän mittari ei saa olla se kuinka moneen vuoteen ei ole pitänyt lomaa tai kuinka sairaana taas tuli tehtyä töitä. Minä en ainakaan näe siinä mitään erityisen arvostettavaa.
Ainakin isommilla työpaikoilla tehdään systemaattisesti arviointia työntekijöiden suoriutumisesta; arvioidaan työntekijän potentiaalia vastuullisempiin tehtäviin ja tehdään seuraajasuunnittelua, varsinkin avainhenkilöiden osalta. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ne henkilöt, joiden suoritus yleensä on yli tavoitteiden tai osoittavat selkeää potentiaalia vastuullisempiin tehtäviin, eivät esitä työn sankareita.
He pitävät lomansa normaalisti. He tekevät suht’ normaalia työaikaa. Ja he sairastavat kotona, kun ovat sairaana. Työpaikoilla ei tarvitse olla supersankari, ei tarvitse olla ”firman nainen tai mies”. Ei tarvitse esittää korvaamatonta, koska kukaan meistä ei sitä ole. Hyvä työntekijä pitää itsestään ja työkavereistaan huolta. Itsestään huolehtimiseen kuuluu se, että lomat pidetään ajallaan ja sairaana sairastetaan.
Pandemia on tehnyt johtamisen entistä näkyvämmäksi, ja hyvä niin. Kulmahuoneista murahtelevien johtajien aika alkaa olla ohi. Moderni johtaja johtaa esimerkillä. Moderni johtaja ymmärtää viestinnän ja vuorovaikutuksen merkityksen. Moderni johtaja siis ymmärtää, että kaikki mitä hän sanoo, hän tekee tai jättää sanomatta vaikuttaa muihin. Halusi tai ei.
Kannattaa siis miettiä kaksi kertaa ennen kuin postaa sosiaaliseen mediaan ”olen sairaana, joten siirryn tekemään etätöitä” tai vastailee sähköpostiin sairauslomalta.
Toki muistetaan, että olemme kaikki yksilöitä. Jollekin sairaus on lievä ja työnteko onnistuu, ja joku haluaa tehdä töitä, vaikka sängyn pohjalta. Jollekin toiselle lomalla työskentely on nautinto ja rentoutumiskeino. Ja joskus on piikki työkuormassa, joka vain vaatii venymään.
Mutta muista; vaikka joku sopii sinulle, niin se ei tee sinusta muita parempaa työntekijää tai että voisit vaatia muita toimimaan samalla tavalla. Ei kannata yrittää esittää supersankaria ja korvaamatonta, sillä kukaan meistä ei ole korvaamaton.
Tomi Salo
henkilöstöjohtaja, joka lomailee
lomalla ja sairastaa sairaana