Formulat murrosvaiheessa Suomessa

0

Sunnuntaina käynnistyy jälleen uusi Formula 1 -kausi Bahrainissa. Viime joulukuussa päättynyt edellinen kausi oli yksi jännittävimmistä ja ehkä kyseenalaisimmista kausista mies muistiin.

Se luo mielenkiintoisen pohjan alkavalle kaudelle. Vallassa on nyt uusi mestari Max Verstappen, ja Lewis Hamilton, yksi kaikkien aikojen kuskeista, lähtee haastamaan hollantilaismestaria.

Uuden sukupolven autot ovat näyttäytyneet talvitesteissä ja ero edeltäviin autoihin on melkoinen. Kun uusien autojen prototyyppi paljastettiin viime vuonna, en aluksi tykännyt näkemästäni, mutta kun runkoihin maalattiin tallien värit ja logot, alkoi mieli muuttua.

Kenties ehkä merkittävin muutos suomalaisille alkavassa formulakaudessa on se, että Kimi Räikkönen on poistunut kilparadoilta ja hänet on jätetty viimein rauhaan.

Näin ollen ainoastaan Valtteri Bottas edustaa sinivalkoisia värejä moottoriurheilun kuninkuusluokassa. Hänkin on kokenut alkavalle kaudelle muutoksen, kun mestaritalli Mercedes vaihtui Räikkösen vanhaan talliin Alfa Romeoon. Oletettavaa on, että Bottaksen taistelut palkintopallisijoista vaihtuvat alempien pistesijojen metsästykseen.

Keskustelua on käyty, vaikuttaako suomalaisten formulakiinnostukseen se, että mestaruudesta ei enää aja suomalainen kuski. Samanlainen keskustelu käytiin 2010-luvun alussa, kun Räikkönen ajoi rallia ja Heikki Kovalainen ajoi häntäpään sijoituksista.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että silloin kiinnostus lopahti. Olen aloittanut formulan seuraamisen Räikkösen ajaessa voittoja McLarenilla, joten hänen siirryttyä ralliin, jäi formulat hyvin pienelle huomiolle.

En usko, että nyt vanhemmalla iällä samanlaista lopahtamista tulisi, koska tykkään seurata lajia muustakin kuin suomalaisvinkkelistä. Mutta niinhän meistä sanotaan, että olemme menestyshullua kansaa, joten taistelu alemman keskikastin sijoituksista ei välttämättä kiinnosta katsojia.

Menestystähän Formula 1:ssä on tullut suomalaisille maailmanmestaruuksien osalta jo 1980-luvulta lähtien. Suomi on maan asukaslukuun suhteutettuna menestynein F1-maa neljällä maailmanmestaruudella. Olemme tottuneet siihen, että aina joku suomalainen ajaa huipputallissa. Onkin ollut hienoa nähdä varsinkin 2010-luvulla, kun Räikkönen ajoi Ferrarilla ja Bottas Mercedeksellä ja kummallakin oli ainakin kalustonsa puolesta mahdollisuus ajaa mestaruudesta.

Formulat ovat muutenkin olleet suomalaisille eräänlainen kansallinen ylpeyden aihe. Sunnuntaisin kokoonnutaan sohvan ääreen katsomaan, kun lähtövalot yksi toisensa jälkeen sammuvat ja autot ampaisevat matkaan.

Päivän kruunaa tietenkin se, jos kisan lopuksi kuullaan Maamme-laulu. On aina sykähdyttävää kuulla kansallislaulu kisan jälkeen ja vielä sykähdyttävämpää on ollut, jos palkintopallille on päässyt kaksi suomalaista.

Tulevaisuudessa palkintopallisijoja ja kahta suomalaista kisakuskia saatetaan joutua odottamaan pitkäänkin. Bottaksen jälkeen ei ole vielä näkyvissä vahvoja potentiaalisia kuskeja.

Aika näyttää, mihin suuntaan Formula 1:sen kiinnostus Suomessa lähtee etenemään, mutta itse aion seurata kisatapahtumia mahdollisimman paljon. Viime kauden jännittävä mestaruustaisto ja uudet tekniset muutokset autoissa povaavat mielenkiintoista ja tapahtumarikasta kautta.

Eero Siivonen

toimittaja