Sataman liikenne yhä kasvussa – Irtotavaralastin määrä kasvanut neljänneksen

0
Uudenkaupungin sataman tulos on kasvanut runsaat 14 prosenttia vuodesta 2020.

Uudenkaupungin sataman viime vuosi oli parempi kuin vuosi 2020. Vaikka korona kuritti taloutta ympäri maailman, niin sataman liikenne kasvoi silti yli 14 prosenttia edellisvuodesta.

– Hepokarin sataman kokonaisliikenne oli viime vuonna 861 tuhatta tonnia. Olemme tehneet hyvää tulosta, mutta myös investoineet esimerkiksi halli- ja maa-alueisiin, Uudenkaupungin satama Oy:n toimitusjohtaja Teemu Vaahtera kertoo.

Vaikka sataman viime vuosi oli hyvä, on se silti vielä jäljessä vuodesta 2019, jolloin oli sataman huippuvuosi. Silloin liikennemäärät menivät yli miljoonan tonnin.

– Koronatilanteeseen ja ennakko-odotuksiin nähden viime vuosi oli parempi kuin ajateltiin, Vaahtera toteaa.

Sataman viime vuoden tilinpäätöksen mukaan yhtiön liikevaihto oli 3,5 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 715 000 euroa.

Viime vuonna Uudenkaupungin satamassa oli 282 aluskäyntiä. Se on vajaat 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Silloin vuoden 2019 huippuvuotena satamassa kävi 350 alusta.

– Hyvää kasvua on, mutta toki korona on monin tavoin vaikuttanut asiakkaidemme tuotantovirtoihin. Irtolasti- eli bulkkitavaran määrä on kasvanut viime vuonna yli 25 prosenttia. Se on kasvanut tasaisesti vuosi toisensa jälkeen, Vaahtera kuvailee.

Irtolastitavaraa ovat esimerkiksi erilaiset rauta-, metalli-, soija- ja rehukuljetukset. Bulkkitavaran kuljetusmäärät ovat kuitenkin Uudenkaupungin satamassa pienempiä kuin ro-ro- tai autokuljetusten määrät.

Ro-ro-kuljetuksilla tarkoitetaan sellaisia aluksia, joissa lastaus ja purku tapahtuvat siirtämällä lasti pyörien päällä alukseen ja aluksesta perä- ja keularamppien tai sivuporttien kautta.

– Myös perävaunu- tai autoliikenteeseen liittyvissä kuljetuksissa on kasvua tälle vuodelle. Suunta on selkeästi hyvä, mutta nyt Ukrainan sotatilanne aiheuttaa epävarmuutta kaikkiin ympäri Euroopan.

Trailereita Uudenkaupungin sataman läpi kulki viime vuonna hieman alle 50 000 kappaletta. Se on yli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.

– Esimerkiksi Valmet Automotiven kuljetusten määriä en sopimussyistä kommentoi, mutta kannattaa muistaa, että satamamme kautta maahan myös tuodaan autoja. Tuontiautojen määrä on kasvanut viime vuonna, Vaahtera paljastaa.

Uudenkaupungin sataman sijaintia käytetään hyväksi siis esimerkiksi ympäri länsirannikkoa kuljetettavien uusien tuontiautojen väylänä.

Paikallinen satama on kokoluokassaan Suomen kymmenen kärjessä. Lähellä oleva Naantali on moninkertaisesti suurempi, mutta esimerkiksi Turun sataman rahtikuljetukset ilman matkustajaliikennettä laskettuna ovat samaa kokoluokkaa Uudenkaupungin kanssa.

– Mutta ei kaikki ole pelkkää positiivistakaan. Talven haasteet näkyvät meillä viivan alla. Jäänmurtamista ja auraustöitä on jouduttu satamassa tekemään paljon. Aurauskalusto on välillä toiminut ympäri vuorokauden ja yksistään jäänmurtamiseen on mennyt pelkästään tämän talven aikana yli 150 000 euroa, Vaahtera laskee.

Vaahtera ennustaa, että nyt kuukauden kestänyt Ukrainan sota näkyy sataman toiminnassa vielä pitkin kevättä. Odotettavissa on, että sataman asiakkaiden tavaravirrat pienevät.

– Kukaan ei osaa arvioida pidemmän aikavälin vaikutuksia, mutta paljon asiasta on keskusteltu eri tahojen kanssa.

Satamassa seurataan tarkasti EU-tason päätöksentekoa. Toistaiseksi ne venäläisalukset, joiden omistajia, taustayhtiöitä tai lasteja ei ole asetettu pakotteiden alle, kulkevat normaalisti. Alusten taustat ja lastit kuitenkin selvitetään joka kerta tarkasti.

– Kansallisia rajoitteita ei ole vielä asetettu, mutta seuraamme keskustelua ja toimimme ohjeistuksen mukaan. Venäjältä kuljetetaan esimerkiksi eläinten rehua ja polttolaitoksiin kulkevaa tavaraa, joten päätökset ovat vaikeita. Kyse on kuitenkin yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisistä materiaaleista, Vaahtera lisää.

Uudenkaupungin satama on kartoittanut tarkkaan lähialueensa mahdollisen laajenemisen varalta. Satama osti vastikään kiinteistön Kalasatamantien varrelta. Onko satamalla nyt käynnissä maa-alueiden ostoneuvotteluita?

– Tällä hetkellä ro-ro-liikenteeseen sataman tilat näyttävät hyvin. Etsimme jatkuvasti uusia alueita tulevia asiakkaita ja tavaravirtoja varten. Nyt ei ole työn alla suuria neuvotteluita, Vaahtera summaa.

Uudenkaupungin kaupunki omistaa sataman koko osakekannan.