
Kaupunginlahden venepaalut ovat jälleen vinossa jäätalven jälkeen. Paaluja nostelee vuodesta toiseen jään ja merenpinnan vaihtelu.
– Ne ovat nyt ehkä hieman enemmän vinossa kuin parin viime vuoden aikana, mutta on ollut myös talvia, jolloin kaikki venepaalut ovat olleet nurin talven jäljiltä, Uudenkaupungin sataman toimitusjohtaja Teemu Vaahtera toteaa.
Sataman urakoitsija käy joka kevät yleensä huhtikuussa jäiden lähdön jälkeen paalut läpi junttalautan kanssa.
– Tarkkaa töiden aloittamisajankohtaa en vielä osaa sanoa, koska ensi viikolla on luvassa jälleen pakkasta ja talvisäätä, Vaahtera huomauttaa.
Joka kevät paalut on kuitenkin suoristettu ja saatettu käyttökuntoon toukokuun puoliväliin mennessä, kun veneilykausi alkaa.
– Vanhojen varaajien venepaikat avautuivat jo tammikuussa haettaviksi, mutta ensi tiistaina alkaa yleinen venepaikkojen varausjakso sähköisen järjestelmän kautta. Tänäkin vuonna venepaikkoja on varattavissa noin 1 350, Vaahtera kertoo.
Tänä keväänä venesataman paikkojen hintoja on yhdenmukaistettu siten, että samankokoiset venepaikat maksavat saman verran eri puolilla kaupunkia. Ennen samankokoisillakin paikoilla oli eri hintoja riippuen siitä, missä päin kaupunkia tai missä laiturissa veneet olivat.
– Hintamuutoksista on tullut jonkin verran palautetta. Osassa venepaikkoja hinta pysyy entisellään ja osalla saattaa tulla suurempiakin muutoksia. Sisäisesti Uudessakaupungissa venepaikat ovat edelleenkin suhteellisen edullisia, Vaahtera lisää.
Venepaikkojen hinnannousulla Vaahtera takaa sen, että satama kykenee tulevaisuudessa toteuttamaan kunnostustöitä pienvenesatamien laitureihin.
– Tuleva kausi menee vielä aika pitkälti vanhoilla laitureilla, mutta ensi talvena teemme pienvenesatamaan isompia muutoksia. Suunnitelmat ovat vielä hieman kesken, mutta luvassa on ainakin useamman pistolaiturin vaihtaminen. Kunnostamme yhden sataman osan kerrallaan ja lisäämme veneiden aisa- ja kävelyaisapaikkoja, Vaahtera summaa.
Ja sitten satama voisi poistaa venepaikoista kaupunginlahden itäosaa loppukesästä vaivaavan runsaan Tähkä-ärviä kasvillisuuden. Kasvillisuus on niin runsasta, että se haittaa venepaikasta lähtöä ja siihen tulemista. Veneen potkurin ympärillä on joka kerta Tähkä-ärviävyyhti.
”Tänä keväänä venesataman paikkojen hintoja on yhdenmukaistettu siten, että samankokoiset venepaikat maksavat saman verran eri puolilla kaupunkia.” Onko yhdenmukaista se, että valtaosassa venepaikoista vesi on ”puhdasta”, mutta me täällä p-lahden perällä operoimme haittaavan kasvillisuuden seassa?
Kommenttien lisääminen on estetty.