Museolaiva Sigynin purjeet pakastamossa Taivassalossa

0
Sigynin purjeita tuotiin maanantaina pakastettaviksi Taivassaloon Länsi-Rannikon Kalan tiloihin.

Museolaiva Sigynin suuret purjeet ovat parhaillaan pakastamossa Taivassalossa. Kyse on pitkään varastossa olleiden purjeiden säilymisen varmistamisesta ja mahdollisten ”ötököitten” tuhoamisesta.

Purjeet tuotiin Länsi-Rannikon Kalan pakastamoon Taivassaloon maanantaina ja ne ovat siellä viikon runsaan 20 asteen pakkasessa. Sen jälkeen ne siirretään varastoon Merikeskus Forum Marinumiin.

– Osa purjeista on ilmeisesti yli satavuotiaita. On tärkeää, että ne saadaan nyt asianmukaiseen säilytykseen, sanoo Sigynin puosu Jarmo Isosomppi.

Purjeet ovat olleet pitkään säilytyksessä kaarinalaisen kartanon navetan vintillä.

– Se ei ole tietenkään ollut hyvä paikka tällaiselle materiaalille. Siellä on kosteaa ja lämpötilavaihtelut vuoden aikana isot. Päätimme nyt korjata tämän tilanteen, sanoo Sigyn-säätiön asiamies ja Forum Marinumin toimitusjohtaja Tapio Maijala.

Purjeet kuljetettiin ensin Luolavuoren kallioluolaan, jossa ne levitettiin, tarkastettiin, mitattiin ja inventoitiin. Luettelon ja piirrokset purjeista laati Sigynin laivapuuseppä Marko Nikula.

Tuloksena oli, että erikokoisia ja erimallisia purjeita on kaikkiaan 17. Osa purjeista on varsin suurikokoisia. Esimerkiksi isoraakapurjeella on leveyttä enimmillään vajaat 17 metriä ja korkeutta 6 metriä. Kuunaritakilan isokahvelipurjeella on puolestaan korkeutta suurimmillaan vajaat 15 metriä ja leveyttä runsaat kymmenen metriä.

Sigynin takilointi muutettiin vuosina 1913–14 ja mukana on siis sekä raakapurjeita että kahvelipurjeita. Sigynin purjepinta-ala oli kaikkiaan noin tuhat neliötä.

– Purjeiden tarkkaa ikää ei tiedetä. Osa on ilmeisesti tuolta takilanvaihdon ajalta eli runsaan sadan vuoden takaa, osa taas 1970-luvulta, niilläkin on siis ikää jo puoli vuosisataa, kertoo Isosomppi.

Hän pitää purjeiden pelastamista tärkeänä.

– Ehkä niitä voidaan joskus käyttää rekvisiittanakin, hän pohtii.

Pakastamisen jälkeen purjeet varastoidaan ainakin tilapäisesti asianmukaisiin tiloihin Fotum Marinumin Kruununmakasiinin yläkertaan.

Matti Jussila, kuvat: Pekka Paasio

Fakta

 

Museolaiva Sigyn

Sigyn on rakennettu vuonna 1887 Ruotsissa.

Se on tyypiltään puinen kolmimastoparkki.

Sigyn myytiin vuonna 1927 Ahvenanmaalle, mistä Åbo Akademin säätiö osti sen museolaivaksi vuonna 1939.

Se onkin Suomen ensimmäinen museolaiva.

Nyt se on Aurajoen rannassa osana Forum Marinumin näyttelyä Suomen Joutsenen ja muiden museolaivojen kanssa.

Museolaivaa on kunnostettu moneen kertaan.

Korjaustöitä tehdään lisäksi koko ajan ympärivuotisesti parin työntekijän voimin.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here