Ukikyyti-kokeilu päättyy kesäkuussa

2
Ukikyyti kuljettaa matkustajia kaupungin keskustassa ja lähiympäristössä.

Kaupungin oma joukkoliikennepalvelukokeilu Ukikyyti on tulossa tiensä päähän. Maanantain kaupunginhallitus käsitteli kutsukyytipalvelukokeilun Ukikyydin jatkoa ja päätyi äänestyksen jälkeen siihen, ettei kokeilua jatketa kesäkuun alun jälkeen.

– Enemmistö kaupunginhallituksesta oli sitä mieltä, että kutsukyytikokeilun jatkaminen ei tuo lisäarvoa. Jäämme siis odottelemaan mahdollista esitystä tulevasta varsinaisesta kyytipalvelusta, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raimo Löfstedt (kok.) summasi kaupunginhallituksen päätöstä.

Kaupunginjohtajan pohjaehdotuksena kaupunginhallitukselle oli, että se päättäisi Ukikyydin kuuden kuukauden jatko-optiosta sillä edellytyksellä, että kaupunginvaltuusto myöntäisi kutsukyytikokeilulle lisämäärärahan.

Ukikyydin puolen vuoden optiolle olisi tarvittu korkeintaan 40 500 euron lisämääräraha. Lisämäärärahan suuruus olisi riippunut Ely-keskuksen avustusmäärärahasta.

Maanantain kaupunginhallituksessa Jari Valkonen (ps.) esitti, että Ukikyydin puolen vuoden optiota ei käytetä. Rauno Aaltonen (kesk.) kannatti Valkosen ehdotusta. Valkosen tekemän ja Aaltosen kannattaman esityksen kannalla olivat Raimo Löfstedt, Hanna Vuola (kesk.), Laura Kontu (kok.), Seppo Nikula (kok.) ja Sami Virtanen (ps.).

Kokeilun jatkamisen puolesta äänestivät SDP:n edustajat Kari Koski , Merja Koski , Heli-Päivikki Laurén ja Janne Sjölund . Kaupunginhallitus päätti äänin 7–4 ettei kokeilua jatketa. Kosket sekä Laurén jättivät päätökseen eriävän mielipiteen.

– Kutsukyytikokeilun tarkoituksenahan oli nimenomaan hankkia palautetta kokeilusta. Nyt tehty päätös tarkoittaa sitä, että kuuden kuukauden kokeilujakso on riittävän pitkä. Asiaan varmasti paneudutaan uudelleen syksyn talousarvion yhteydessä. Kyytikokeilu oli osa kaupungin joukkoliikennettä ja jatkossa on pohdittava, miten kaupunki sitä tukee, kaupunginjohtaja Atso Vainio totesi.

Löfstedtin mukaan seuraavaksi on ratkaistava se, miten ja millä ehdoilla kutsukyytipalvelu mahdollisesti jatkuisi tulevaisuudessa.

– Kaupungin strategiassakin on noteerattu palveluntarve. Jos kaupungissa päätetään, että kutsukyyti jatkuu, niin paljon kokeilussa esillä olleita palvelumuotojen sisältöjä tullaan varmasti säilyttämään, koska kaupungin tekemä kyselykin osoitti, että moni asia toimi, Vainio lisäsi.

Mikä Ukikyyti?

Ukikyyti sai alkunsa, kun vanhusneuvosto teki keväällä 2018 tekniselle lautakunnalle aloitteen ruutukaava-alueen joukkoliikenteen järjestämisestä. Aloitteen pohjalta kaupunki selvitti erilaisia vaihtoehtoja ja päätyi lopulta puolen vuoden kutsukyytipalveluun.

Ukikyyti alkoi viime joulukuussa. Se toimii matkojen yhdistelemiseen perustuvana kutsuohjattuna joukkoliikennepalveluna. Kutsukyyti kuljettaa asiakkaan palvelualueen sisällä määränpäähän asiakkaan tilauksen mukaisesti ja palvelun taustajärjestelmä yhdistää automaattisesti samaan suuntaan matkustavat asiakkaat yhteiseen kyytiin. Ajoreitti muodostuu automaattisesti tilausten perusteella.

Ukikyyti on toiminut maanantaista lauantaihin joko mobiilisovelluksen tai asiakaspalvelunumeron kautta tilaamalla. Palvelua on liikennöity 1–2 autolla. Liikennöinnin on hoitanut LS-Liikennelinjat Oy ja palvelun järjestelmästä on vastannut Matkahuolto. Kaupungin tilastojen mukaan Ukikyydillä on tehty yli 5 000 matkaa. Korkein päiväkohtainen matkustajamäärä on ollut 133 henkeä

Ukikyyti on toiminut Uudenkaupungin keskusta-alueella ja kaupungin laskelmien mukaan Ukikyydin palvelualueella on noin 11 000 asukasta. Puolen vuoden pilotin kustannukset ovat olleet yhteensä 146 000 euroa, joista Ely-keskus on rahoittanut osan.

Kaupunki toteutti maaliskuussa kyselyn, jossa se selvitti käyttäjien kokemuksia Ukikyydistä. Kyselyyn vastasi 263 henkeä. Palvelun käyttö on vilkkainta työ- ja koulupäivien aloittamisen ja lopettamisen aikaan. Eniten kyytiä onkin käytetty työ- ja ostosmatkoihin. Ukikyyti sai sekä ruusuja että risuja kyselyyn vastanneilta. Monen mielestä palvelu oli erittäin hyvä ja sen jatkoa toivottiin kokeiluajan jälkeen.

Kritiikkiä Ukikyyti sai palvelualueen suppeudesta, koska vastaajat toivoivat, että toiminta-alueessa huomioitaisiin myös Kalannin, Lokalahden ja Pyhämaan alueet. Ukikyydille olisi toivottu myös pidempiä toiminta-aikoja, jotta esimerkiksi autotehtaan vuorotyöläiset voisivat hyödyntää kutsukyytipalvelua.

2 KOMMENTIT

  1. Ukikyyti saisi jatkua, koska itse ainakin hyödynsin sitä lasten kanssa. Parasta ukikyydissä on se täsmällisyys, jota paikallisilla takseilla ei pystytä takaamaan. Helppoa ja vaivatonta käyttää ukikyytiä. Hyvä olis, jos vaikka olis 2€/hlö ja vaunut/rollattorit yms sais maksaa vaik sen euron lisää. Siitähän sen rahoituksen sais,jos hintoja nostais. Ei voi olla vaikeeta kun kotiäidinki aivot sen rahoituksen keksii!

Vastaa käyttäjälle Marja Abudu Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän