Autotehdas joutuu jarruttelemaan

0

Kun länsimaat asettivat talouspakotteita Venäjälle reaktiona hyökkäykselle Ukrainaan, oli selvää, että tilanne hidastaa talouskasvua. Suomessa tilanne näkyi nopeasti kuluttajahinnoissa, nyt olemme sen äärellä, että Ukrainan sota vaikuttaa myös vientiimme.

Valmet Automotive on ollut vahvassa kasvussa. Tehtaan tilannetta on jo vaikeuttanut koronan aiheuttama osapula. Valitettavasti nyt myös Ukrainan sota heijastuu autotehtaaseen. Kun Euroopassa on epävakaa tilanne, autotehtaan asiakkaat lykkäävät päätöksiään. Uusia sopimuksia vaikea saada, kun kuluttajien käyttäytyminenkin on muuttumassa. Kuten Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund toteaa, Suomi on pieni vientimaa ja kaikki kaupan häiriöt heijastuvat meille (TS 30.4.).

Valmet Automotive antoi perjantaina neuvotteluesityksen henkilöstön vähentämistarpeesta. Muutosneuvottelut koskevat koko autonvalmistusliiketoimintaa. Henkilöstön sopeutustarve on enimmillään 1100 henkilöä. Työntekijöitä joudutaan lomauttamaan ja jopa irtisanomaan.

Tilanne on ymmärrettävä, sillä Mercedez-Benzin GLC-sopimus päättyy kesäkuussa ja huhtikuussa julkistettu uusi sopimus Sono Motorsin sähköautotuotannosta toteutuu vasta syksyllä 2023. Uudessakaupungissa jatkuu nyt vain mersun A-sarjan tuotanto, syksystä alkaen Lightyearin tuhannen sähköauton valmistus ja akkutehtaan toiminta.

Varsinais-Suomessa on ollut tähän asti erinomainen tilanne, työttömiä oli maaliskuussakin ennätyksellisen vähän. Valitettavasti näyttää siltä, että nyt käänne on tapahtumassa. Ellei Ukrainaan saada rauhaa, autotehdas tuskin on ainoa yhtiö, jonka kasvua tämä tilanne jarruttaa. Onneksi koronarajoituksista sentään on päästy, kuluttajat voivat liikkua ja osaltaan pitää taloutta vireänä.

Teija Uitto