Ukikyyti-kutsuliikenne jatkuu kokeiluna Uudessakaupungissa. Kaupunginhallitus päätti asiasta maanantai-iltana yksimielisesti.
Kaupunginhallitus päätti huhtikuussa äänin 7–4, ettei Ukikyyti-kokeilua jatketa. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raimo Löfstedt (kok.) kertoo, että asiasta on sen jälkeen neuvoteltu.
– Kaupunginhallituksessa oli jo viimeksi sitä kantaa, että asiaan voidaan palata, mikäli ehdoista päästään sopuun. Nyt ehtoja muutetaan.
Kaupunginhallitus päätti, että kokeilu jatkuu eri taksoilla ja myös palvelualueeseen tulee muutos. Palvelualuetta laajennetaan Kalannin taajamaan. Lokalahti ja Pyhämaa jäävät edelleen kokeilun ulkopuolelle, koska Ukikyyti-sopimukseen on sisällytetty vain kaksi autoa, eivätkä ne riitä koko kaupungin alueelle.
Myös Ukikyydin taksaan tehtiin kaupunginhallituksessa muutos. Tähän asti taksa on ollut 2 euroa kyydiltä. Kaupunginjohtaja Atso Vainio esitti kaupunginhallitukselle, että jatkossa taksa olisi aikuisilta neljä euroa sekä lapsilta ja eläkeläisiltä kaksi euroa. Laura Kontu (kok.) teki kokouksessa muutosesityksen, että taksa korotetaan viiteen euroon ja viiden euron hinta peritään kaikilta aikuisilta. 7–16-vuotiaat pääsevät Ukikyytiin kahdella eurolla, eikä alle kouluikäisiltä peritä maksua. Kontun esitystä kannatti Johanna Hurme (ps.).
Taksasta äänestettiin ja Kontun esitys voitti äänin 7–4. Kaupunginjohtajan esityksen eli alemman taksan kannalla olivat SDP:n edustajat Heli-Päivikki Laurén, Janne Sjölund, Merja Koski ja Kari Koski.
Myös maksamiseen tulee muutoksia: lippu voidaan tilata sovelluksella ja maksaa autossa.
Kaupunginjohtaja Atso Vainio o n tyytyväinen, että Ukikyyti-kokeilua jatketaan:
– Me olemme vielä markkinointivaiheessa, kun kyse on sentään täysin uudesta joukkoliikenteestä. Nyt voimme kokeilla, millä hintatasolla Ukikyyti vielä toimii ja mikä olisi sopiva palvelualue.
Vainio sanoo, että hän oli jo aiemmin todennut tuovansa kutsuliikenteen ensi vuoden talousarviokäsittelyyn.
– Tämä on yhä voimassa.
Kalliimpaa taksaa hän perustelee muun muassa sillä, että kutsuliikenteen järjestäminen on kalliimpaa kuin perinteinen bussiliikenne. Raimo Löfstedt vertaa Ukikyydin hintaa päiväkeskus Sakunkulman kutsuliikenteen taksaan. Vanhusten omavastuu Sakukulman kutsuliikenteestä on neljä euroa.
Ukikyyti-kokeilun alueella asuu 12 000 ihmistä, kun aiemmin palvelualueella oli 10 000 asukasta.
Löfstedt kertoo, että Uudenkaupungin pilotti on kiinnostanut myös muualla Suomessa.
– Suomessa on useita paikkakuntia, joissa ei ole omaa joukkoliikennettä. Tämä on yksi syy, miksi Matkahuollossa toivottiin kovasti Uudenkaupungin pilotin jatkuvan. Tästä saadaan hyvää kokemusta myös muitten paikkakuntien käyttöön, Vainio arvelee.
Ukikyyti-kokeilu jatkuu saumattomasti kesäkuusta eteenpäin option mukaisesti kuusi kuukautta. Kaupunginhallitus päätti, että kokeilun jatkuessa virtuaalipysäkkejä lisätään keskusta-alueelle. Lisäksi ajovuoroja muutetaan siten, että tarjonta vastaa paremmin kysyntää. Kapasiteettia lisätään ruuhka-aikoihin, aamun aloitusta myöhennetään ja illan lopetusta voidaan aikaistaa. Muutokset tulevat voimaan 1.7.
Kaupunginhallitus esittää valtuustolle lisämäärärahan myöntämistä Ukikyydin jatkon lisärahoitukseen maksimissaan 40 500 euroa. Lisämäärärahan suuruus riippuu Ely-keskuksen avustusmäärästä.
Hyvä niin!
Kommenttien lisääminen on estetty.