Valmet Automotive on saanut päätökseen huhtikuun lopulla alkaneet muutosneuvottelut, jotka koskivat koko Uudenkaupungin autotehtaan henkilöstöä. Neuvotteluiden tuloksena Valmet Automotive tekee muutoksia toimenkuviin, käynnistää toistaiseksi voimassa olevia lomautusjärjestelyjä sekä irtisanoo työsopimuksia.
Vähennystarve Uudenkaupungin autotehtaalla on yhteensä noin tuhannen työntekijän verran ja vähennystarpeesta noin kolmasosa toteutetaan irtisanomisin ja loput lomautuksin. Lomautukset tulevat voimaan heinäkuusta alkaen. Kesälomien jälkeen autotehtaalla siirrytään tuotannossa kahteen vuoroon.
Syynä irtisanomisiin on Uudenkaupungin autotehtaalla valmistetun Mersun GLC-katumaasturin tuotannon päättyminen tässä kuussa. Korvaavaa tuotantoa ei ole ollut nyt saatavilla. Uudenkaupungin autotehtaalla Mercedes-Benzin A-sarjan tuotanto jatkuu sopimuksen mukaisesti.
– Totta kai käymme jatkuvasti asiakasneuvotteluja, mutta tällä hetkellä maailman tilanteesta johtuen päätöksenteko ja aikataulut venyvät ja meidän oli nyt tehtävä omat ratkaisumme nykytietojen valossa, muotoili Valmet Automotiven valmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus.
Ilmoitettujen lomautusten arvioidaan päättyvän asteittain. Loppuvuodesta 2023 alkaen autotehtaan tuotantomääriin tulevat merkittävästi vaikuttamaan aiemmin julkisuuteen ilmoitetut tuotantoprojektit, jotka laajentavat Valmet Automotiven tuotannossa olevaa mallistoa ja painottavat sähköisten ajoneuvojen roolia.
– Takavuosiin verrattuna tilanne on kuitenkin valoisampi, kun tulossa on uusia projekteja, joiden työllisyysvaikutukset alkavat sitten näkyä ensi vuoden aikana, totesi Rannus.
Muutosneuvottelujen myötä Uudenkaupungin autotehtaalla työskentelee edelleen noin 2000 Valmet Automotiven työntekijää.
Neuvottelut eivät koskeneet Valmet Automotiven Uudenkaupungin akkutehdasta.
Ilpo Kokkila taisi sanoa että autotehdas on pienten marginaalien hommaa. Varmaan tiesi kun omistajana kerran oli. Ilmeisesti autojen kokoonpanolla tienaa kymppejä per koottu auto hiukan riippuen varustelutasosta? Minulle oli yllätys että keskimäärin uuden autojen tuotantolaitoksen rakentaminen maksaa noin 1,5 miljardia (taalaa). Joskus voisi ihan rehellisesti laskea miten kannattava bisnes se onkaan ollut Suomelle. Tietysti, laivojakin on tehty tappiolla eikä vain niitä. Saadaksemme työllisyyttämme hoidettua – mutta silloin täytyisi muistaa se kuka loppulaskun maksaa!
Kommenttien lisääminen on estetty.