– EuroVelo-reitit ovat eurooppalaisia pyöräilyreittejä. Euroopassa niitä on parisenkymmentä ja niitä markkinoidaan Keski-Euroopassa hyvin, hankekoordinaattori Jouko Parviainen Ukipoliksesta ja Leader Ravakasta kertoo.
Vakka-Suomi on alueena sopiva EuroVelo10-reitille, sillä saaristo ja idylliset kylät houkuttelevat matkailijoita.
– Vakka-Suomi on erittäin monipuolinen alue, sillä täältä löytyy valmiita reittejä. Alueella on niin saaristoa, sisämaata kuin monenlaista kulttuurimaisemaakin. Idylliset kylätiet ja maalaismaisemat ovat nähtävyys itsestään, projektipäällikkö Juhana Aalto Ukipoliksesta kehuu.
EuroVelo10 on ensimmäinen EuroVelo-reitti, jota rakennetaan Suomeen. Reittiä ryhdyttiin merkitsemään viime vuonna Turusta Helsinkiin ja Vaalimaalle. Tänä kesänä reitin selvitystyötä tehdään myös Vakka-Suomessa. Täällä reitti kulkee Vehmaalta Kalantiin ja Uudenkaupungin kautta Pyhärantaan. EuroVelo on runkoreitti, jolta pyöräilijät voivat poiketa myös muille teille.
– Maalaisidylli ja maalaiskylät houkuttelevat pyöräilijöitä. Keskieurooppalainen näkee Laitilankin aitona maalaiskylänä, jos näin saa sanoa, Parviainen naurahtaa.
Hän toivoo, että maalaiskyliin syntyisi yrittäjyyttä, joka tukisi pyöräilymatkailua. Pyöräilijät tarvitsevat keittoa ja leipää, kahvia ja pullaa. Lisäksi reitin varrelle kaivataan majoituspaikkoja, sillä pyöräilijät sujahtavat illalla mielellään suihkuun, saunaan ja lakanoiden väliin nukkumaan. Majoituspaikan ei tarvitse olla huippuhotelli, vaan idyllinen ja uniikki majoituspaikka voi olla jopa houkuttelevampi.
– Pyöräilijät ovat hyvää matkailuporukkaa, sillä kyselyn mukaan he käyttävät 1,5–2 kertaa enemmän rahaa kuin automatkailija. Nykypyöräilijä ottaa mukaansa pienen repun, muutaman eväsbanaanin ja vettä, kun lähtee majapaikasta. Tavarat kuljetetaan majoituspaikasta seuraavaan, Parviainen kertoo.
EuroVelo10-reitille ja sen poikkeamisreiteille suunnitellaan BikeMenu-tunnusta, joka tarkoittaa ruoan lisäksi muitakin teemallisia reittejä. Esimerkiksi Raaseporiin, Teijon, Fiskarsin ja Kokemäen joen maisemiin on tulossa ruukkireitti. Uuteenkaupunkiin, Laitilaan ja Pyhärantaan voidaan rakentaa maalaiskylien ja keskiaikaisten kirkkojen reitti. Myös saaristoon valmistellaan uusia reittejä.
– Uusia reittejä tarvitaan, kun Saariston rengastie ei enää vedä keskikesällä enempää pyöräilijöitä. Majoituspaikat ja lautat ovat täynnä, Parviainen sanoo.
Uudestakaupungista pyöräilijät voivat lähteä päiväretkelle esimerkiksi Isokariin. Pyöräilijät haluavat tehdä muutakin kuin pyöräillä.
EuroVelo10 -reitin rakentaminen ja pyörämatkailun kehittäminen vaativat useita yhteistyötahoja. Pyörämatkailukeskus vastaa varsinaisesta reitistä. Ukipolis ja Leader Ravakka ovat tällä alueella rakentamassa BikeMenu-teemareittejä ja palveluverkostoa. Lisäksi Visit-matkailutoimistot ovat mukana markkinoinnissa. Koulutuskuntayhtymä Novida toimii hankkeessa lähiruokapalvelujen kehittäjänä.
Parviainen kaipaa myös kunnilta satsauksia pyörämatkailuun.
– Esimerkiksi Akseli-kuntien kanssa on puhuttu, että kunnat voisivat kustantaa reitin varrelle taukopaikan ja puuceen.
Vakka-Suomessa hän näkee erityisen tarpeelliseksi pyörätien rakentamisen Uudenkaupungin ja Laitilan välille.
Pyöräilymatkailu on vahvassa kasvussa Euroopassa ja sähköpyörät lisäävät entisestään pyöräilymatkailua.
Varsinais-Suomesta on lähdetty rakentamaan yhteistyötä pyöräilymatkailun merkeissä muun muassa Saarenmaan, Hiidenmaan, Haapsalun ja Ahvenanmaan kanssa.
– Pyöräilymatkailu on iso buumi ja se kasvaa kohisten seuraavat 10–20 vuotta, Parviainen arvioi.
Hän on tyytyväinen, että Varsinais-Suomessa yritykset ovat alkaneet ottaa käyttöön Tervetuloa pyöräilijä -tunnusta. Tunnusta käyttävä yritys sitoutuu tarjoamaan pyöräilijöille ruokaa myös ilta-aikaan, pesupaikan, latausmahdollisuuden sähköpyörälle, pyöränhuoltopakin sekä vaatteiden huoltomahdollisuuden.
Juhana Aalto rohkaisee ravintoloita, maatiloja ja muita yrityksiä ottamaan yhteyttä Ukipolikseen, mikäli yritys kaipaa vinkkejä tai kehitysideoita pyöräilymatkailuasiakkaiden lisäämiseksi:
– Pyörämatkailu ei ole monoliitti, vaan se sisältää monenlaisia matkailijoita ja mieltymyksiä maastopyöräharrastajista ja alamäkiajajista lähiruoka- ja kulttuurielämyksistä nautiskeleviin retkipyöräilijöihin.