VR:ltä yllätyskäänne

0

Junaliikenteen asiantuntija Antero Alku kuvaili jo yli vuosi sitten, miten lähijunaliikenteen käynnistäminen Uuteenkaupunkiin onnistuisi (US 24.3.2021). Alku ehdotti, että lähijunaliikenteen voisi käynnistää VR:n vapailla junilla. Siinä vaiheessa VR ei ollut innostunut asiasta, vaan VR toimitti näitä junia purkuun ja varaosiksi.

Syyskuussa 2021 VR julkisti oman kehitysnäkemyksensä henkilöjunaliikenteen lisäämiseksi lähiliikenteessä. VR piti Uudenkaupungin radan 60 km/h:n maksiminopeutta ongelmallisena. Turku – Uusikaupunki -radalle VR ehdotti kahden tunnin vuoroväliä, vaikka Alku oli jo keväällä puhunut tunnin vuorovälien tarpeellisuudesta. Suunnitelmat eivät oikein kohdanneet toisiaan.

Tänä keväänä VR:llä on ollut toinen ääni kellossa. Heti sen jälkeen, kun Suomen Lähijunat Oy:n vetäjäksi paljastui Onnibusin perustaja Pekka Möttö, VR ilmoitti jo valmistelevansa lähijunaliikennettä Naantaliin ja mainitsi myös Uudenkaupungin yhteyden (TS 1.6.2022). Tuntuu kuin Möttö olisi ravistellut VR:n virkamiehet hereille.

Uudenkaupungin kannalta ei ole ratkaisevaa, mikä taho lähijunaliikenteen käynnistää. Pääasia on, että jos lähijunaliikenne käynnistetään, siihen myös satsataan riittävästi. Harvakseltaan kulkeva juna ei houkuttele matkustajia. Jotta ihmiset jättävät autonsa talliin tai siirtyvät bussin penkeiltä junaan, vuorovälien pitää olla riittävän tiheät ja toiminnan varmaa. Lähijunaliikenteellä pitää olla myös toimivat jatkoyhteydet Turun seudun Föli-liikenteessä ja Uudessakaupungissa Ukikyyti-tyyppisessä sisäisessä liikenteessä.

Suomen Lähijunat Oy esitteli maanantaina Uudessakaupungissa suunnitelmaa lähijunaliikenteestä. Alkaa näyttää siltä, että jo muutaman vuoden päästä Ugista pääsee junalla Turun seudulle ja myös Helsinkiin.

Teija Uitto

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän