Uudenkaupungin ja Laitilan välinen pyörätie on noussut jälleen puheenaiheeksi, kun Laitilassa sattui maanantaina ikävä onnettomuus. Kalannin ja Kodjalan väliltä puuttuu noin seitsemän kilometrin pätkä kevyenliikenteen väylää. Osuuden rakentamisesta on puhuttu vuosia ja sen puolesta on kerätty nimiäkin kansalaisadressiin, hanke vain ei ole edennyt.
Ely-keskus on esittänyt kustannusjakoa, että se maksaa puolet pyörätien kustannuksista ja kaupungit, eli Uusikaupunki ja Laitila, loput. Pyörätiepätkän viimeisin kustannusarvio on 4,8 miljoonaa euroa. Viimeksi kun Ely-keskus kysyi kuntien kantaa, Uusikaupunki näytti hankkeelle vihreää valoa. Laitilakin oli ensin rakentamisen kannalla, mutta kun Ely-keskus nosti Laitilan maksuosuutta aiemmin ilmoitetusta, Laitila ei sitä hyväksynyt. Laitilassa koetaan, että siellä on pyörätiehen satsattu jo enemmän kuin mitä kunnan kuuluu, kun Laitila vastasi pääosin Kaupintanhuan ja Pilkingtonin välisestä pyörätien rakentamisesta. Sitä voi tosiaan miettiä, kuinka suuri osuus kevyenliikenteen väylästä kuuluu kuntien maksettavaksi taajaman ulkopuolella, kun kyse on valtion tiestä.
Kantatie 43:n pyöräilyolosuhteet muuttuivat ratkaisevasti vuonna 2015, kun Ely-keskus teetti tärinäraidat tielle. Samalla piennarta kavennettiin ja nyt piennarta on paikoin enää 25 senttimetriä. Autoilijoiden turvallisuutta parannettiin pyöräilijöiden kustannuksella. Pyörällä ajo pientareella on hengenvaarallista, kun juuri tällä kohtaa tien nopeusrajoitus on kaiken huipuksi 100 km/h.
Ely-keskuksen pitäisi ottaa nyt spurtti pyörätiehankkeen kanssa. Kun Vakka-Suomeen rakennetaan nyt EuroVelo10-reittiäkin, on myös Kantatie 43:n pyöräilyolosuhteet saatava kuntoon. Alueelle ei voi houkutella lisää pyöräilijöitä, jos heille ei ole tarjota turvallista ympäristöä.
Pyörätiehanke on vihdoin vietävä loppuun, vaikkapa erillisrahoituksella.
Teija Uitto