Pyhämaassa ollaan huolissaan paikallisen frisbeegolfradan tulevaisuudesta. Kehutulla 18-väylän radalla käy paljon pelaajia, mutta sen ylläpitäminen alkaa olla Pyhämaan Matkailuyhdistykselle liian suuri taloudellinen rasite.
– Mikäli emme löydä järkevää tapaa rahoittaa frisbeegolfradan kunnossapitoa, niin joudumme harkitsemaan radan sulkemista kokonaan tai osittain, selvitti Pyhämaan Matkailuyhdistyksen puheenjohtaja Kari Aalto.
Vuonna 2016 valmistunut Pyhämaan frisbeegolfrata rakennettiin talkoilla, lahjoitusvaroilla ja maaseudun kehittämisyhdistys Ravakan taloudellisen tuen avulla. Uudenkaupungin kaupunki ei ole osallistunut radan kustannuksiin.
– Alunperin rata rakennettiin Pyhämaan koulun tueksi ja idea paisui sitten 18 -väyläiseksi. Koulun oppilaat käyttävät kenttää väli- ja liikuntatunneilla, kertoi Aalto.
Frisbeegolfradan säilyttäminen nähdäänkin Pyhämaassa tärkeänä, koska alueella on muuten verraten vähän harrastusmahdollisuuksia lapsille tai nuorille. Lisäksi radalle muualta tulevat pelaajat käyttävät myös paikallisia kauppa- ja ravintolapalveluja. Itse pelaaminenhan radalla on ilmaista.
Matkailuyhdistys on useaan otteeseen yrittänyt saada kaupungilta käytännön apua radan hoitamiseen tai taloudellista tukea radan hoidosta syntyviin kustannuksiin.
– Kumpaankin on tullut kieltävä vastaus. Tässä hetkessä kun niin paljon puhutaan tasa-arvosta, niin kaupungin osalta tasa-arvo ei toteudu. Kaupunkialueelle on juuri rakennettu uusi frisbeegolfrata ja aikanaan kaupunki tuki Lokalahden frisbeegolfrataa 15 000 eurolla. Pyhämaan radalle saimme kaupungilta roskikset, kuvailivat tilannetta Kari Aalto ja Joona Laivo .
Laivo on aktiivinen frisbeegolfin harrastaja, joka on itse osallistunut niin Pyhämaan radan rakentamisessa kuin sen kunnossapitoon.
Pyhämaan frisbeegolfrata rakennettiin aikanaan vaihtelevaan maastoon ja niin, että radalla on myös kolme nurmiväylää.
– Nurmiväylät ovat todella suosittuja pelaajien keskuudessa, sillä laakealla nurmikkoalueella pystyy treenaamaan omaan heittoaan niin aloittelija kuin kokenutkin pelaaja, kertoi Joona Laivo.
– Pyhämaan rata saakin pelaajilta paljon kehuja radan hyväkuntoisista viheralueista. Ja täytyy itsekin todeta, että hyvin hoidetut nurmiväylät ovat todella kauniin näköisiä, niissä silmä lepää, lisäsi Laivo.
Nurmiväylien yhteispinta-ala on yli 10 000 neliötä. Näin suuren alueen leikkaaminen ajettavalla leikkurilla vie aikaan noin kuusi tuntia ja lisäksi ojien trimmeröinti vie toiset kuusi tuntia. Kiivaimpana kasvukautena ruohikko on ajettava kerran viikossa.
– Alkuvuosina ajoimme väyliä omilla koneillamme talkooperiaatteella, mutta totesimme pian ettei hommassa ollut mitään järkeä. Sitten ostimme Ravakan tuella radalle oman ajettavan leikkurin. Vaikka kone oli monen suosittelema, niin käytännössä se osoittautui tehtävään liian tehottomaksi. Liian kovalla rasituksella ollut kone oli jatkuvasti rikki ja vei lopunkin innostuksen talkootyötä kohtaan, tiivisti Kari Aalto.
Kolmen viimeisen kesän ajan Matkailuyhdistys on palkannut kentälle oman hoitajan. Järjestelmä on toiminut hyvin, tosin hoitajan työstäkin on iso osa uponnut reistailevan ruohonleikkurin korjaamiseen.
– Nyt olemme siinä tilanteessa että leikkuri on uusittava. Ammattilaistason leikkuri maksaa noin 10 000 euroa, eikä yhdistyksellä ole näin suuria rahoja. Joudumme myös tarkkaan harkitsemaan sitä, miten kauan Matkailuyhdistyksellä on varaa palkata frisbeekentälle hoitaja ja onko se meidän yhdistyksen ydintoimintaa, pohti Aalto.
Yksi ratkaisu tilanteeseen olisi sulkea frisbeegolfradan nurmiväylät kokonaan tai karsia niiden hoidosta.
– Väylien sulkeminen vaikuttaisi varmasti radan suosioon negatiivisesti, totesi Joona Laivo.
Osassa frisbeegolfratoja nurmiväylät hoidetaan niin että niiden keskelle ajetaan kapea kulkuväylä ja muuten heinikko saa kasvaa.
– Toki näin nurmiväylien hoitoon menisi vähemmän aikaa, mutta usko että pelaajilta tulisi paljonkin negatiivista palautetta,. Pitkästä heinikosta on hankalaa etsiä kiekkoja ja lisäksi heinikossa on varmuudella punkkeja ja mahdollisesti myös käärmeitä. Osittain leikatut nurmiväylät ovat myös epäsiistin näköisiä, tiivisti Joona Laivo.
Matkailuyhdistyksessä on myös pohdittu sponsoreiden hankintaa.
– Yritys voisi hankkia nimikkoväylän itselleen tietyksi ajaksi ja näin kerätyillä tuloilla olisi ehkä mahdollista kattaa osa uuden leikkurin kuluista, tuumi Kari Aalto.