
Kulttuurikeskus Crusellissa aukesi maanantaina uusi taidenäyttely. Valokuvataiteilija Juha Allan Ekholmin uusin näyttely, taideinstallaatio Botanical Garden – New Era , sisältää valokuvista ja koriste-esineistä koostuvia tilateoksia, jotka kuvaavat elämän imitaatiota valmistuotannon maailmassa. Hänen taiteensa on yhteiskunnalisesti tiedostavaa, eli niin sanottua sosiaalista taidetta. Näyttely on pyörinyt jo joitakin vuosia ympäri Suomea, mutta Ekholm mainitsee jokaisen olleen hieman erilainen edellisestä.
Hän kertoo valinneensa jokaisen tilan harkiten ja kiinnostavuuden mukaan. Ekholm kertoo hyödyntävänsä jokaista tilaa eri tavoin, joten teoksia löytyy esimerkiksi erikoisista paikoista, ja muun muassa pistorasioita ja kylttejä on hyödynnetty. Huomioitavaa on myös se, että jokainen esine salissa on osa installaatiota.
– Näyttely on esineiden vuoropuhelua tilan kanssa, ja ne välittävät minimalistista kerrontaa, Ekholm kertoo.
Pääasiassa teokset kuvaavat valmistuotantoa ja esimerkiksi muovin ylikulutusta ja herättävät kysymyksen siitä, mihin yhteiskunta on menossa. Jotkin teoksista tulevat suoraan lapsuuden leikeistä, joiden merkitykset muuttavat muotoaan installaatiossa.
– Lapsena pehmoleluilla oli kasvot, joissa oli aina sama ilme. Kuitenkin kun leikki vaihtui ja lelua siirrettiin, ilmekin tuntui muuttuvan eri asiayhteyksissä.
Toiset ovat saaneet inspiraatiota kulttuuri- ja taidehistoriasta, joihin viitataan joissakin teoksissa nimellisesti ja merkityksessä, kuten Nuoren Wertherin kärsimykset (Goethe 1741–1748), Tutkimus inhimillisestä ymmärryksestä (Hume 1711–1748) ja Kuolevan vuoropuhelu (Markiisi de Sade 1740–1814).
Taiteilijalla itsellään on paljon pohdintoja ja merkityksiä teoksistaan, mutta haluaa jättää katsojalle tilaa omaan pohdintaan.
– Tämä on tulkintoja ja ajatuksia mahdollistavaa taidetta. Katsoja saa itse muodostaa ajatuksia ja mietteitä siitä, mihin olemme menossa. En halua osoitella ketään tai heidän elämäntapojaan, vaan tavoitteena oli luoda tila pohdiskelulle, Ekholm selventää.
Installaatiossa käytetyt materiaalit ovat teollista sarjatuotantoa. Ekholm kertoo tavaroiden metsästyksen olleen pitkä ja tarkka prosessi, sillä kriteereinä olivat muun muassa ulkonäön ja materiaalin lisäksi brändi.
– Tietyn asian etsiminen oli yllättävän vaikeaa. Jokin tavara saattoi muuten olla oikea, mutta ei edustanut tiettyä brändiä tai asiaa. Esineiden etsimisessä oli paljon omaa pohdintaa ja prosesseja.
Taideinstallaatio on näytillä kulttuurikeskus Crusellissa Liljelund-hallissa 29.8.–18.9.
Iines Toivonen