Somevaikuttajista mallia– Miksi jokaiseen kohuun täytyy reagoida?

0

Tieto liikkuu nopeasti. Verkkoon uutisartikkeleita tuotetaan nykyään kuin liukuhihnatoiminnalla, ja sosiaalisessa mediassa aiheet leviävät räjähdysmäisesti vain minuuteissa. Tämä on johtanut siihen, että asioihin pitää reagoida aina vain nopeammin.

Yle julkaisi taannoin artikkelin siitä, että muusikolta vaaditaan somealustoilla kannanottoa ajankohtaisiin asioihin. Artikkeli sai minut pohtimaan ihmisten pyrkimistä vaikuttaa Instagramissa. On ymmärrettävää, että fanille on tärkeää nähdä heidän idolinsa olevan samalla sivulla omien näkemysten kanssa. Mutta kuten meille tavallisille tallaajille, voi myös näyttelijöille ja muusikoille some olla pelkkä harrastus toisin kuin työtään tekevälle somevaikuttajalle.

Tämä on syytä muistaa, kun murehtii oman aktiivisuuden puutetta somessa pyörivissä keskusteluissa, sillä samalla kun vaadimme julkkiksilta kannanottoja somessa, asetamme odotuksia meille kaikille. Koska kuuluisuudet ovat esikuvia, me seuraamme heidän esimerkkiään, vaikka itse vaatisimmekin oikeaa esimerkkiä. Jotenkin olemme siis vaikuttajien työstä lähettäneet liikkeelle tämän ajatuksen, että jokaisen tulisi ottaa kantaa milloin mihinkin kyseenalaiseen aiheeseen. Mutta miksi tulee ottaa kantaa? Koska eihän nopea julkaisu tai jakaminen vie enempää kuin minuutin?

Väärin. Aiheeseen perehtyminen ja oman mielipiteen muodostaminen vaatii aikaa ja erilaisia lähteitä, mutta me odotamme jokaiselta ripeää reagoimista nopean tiedonleviämisen johdosta. Siksi ihmiset osoittavat tukensa jakamalla viraalia julkaisua tai vähintäänkin vaihtamalla oman profiilikuvan aiheen mukaiseksi.

Me seuraamme esimerkkiä peläten, että muuten vaikutamme välinpitämättömiltä.

Todellisuudessa blm-liikkeen aikoihin mustan kuvan jakaminen hashtagin ”black lives matter” kanssa tuskin hyödynsi ketään, päinvastoin. Somevillitys hankaloitti tiedon levittämistä, kun hashtagin takaa löytyi vain mustia kuvia. Samankaltaisia tapauksia on monia.

Viime syksynä Turussa Eerikinkadulla olleen vanhan taideteoksen Harvest päälle maalattiin Oatlyn mainos. Instagramissa alkoi pian kiertämään erilaiset julkaisut, joissa haukuttiin avoimesti Oatlya ja jopa kannustettiin boikotoimaan sen tuotteita. Vain muutama päivä myöhemmin ihmiset myönsivät virheensä, sillä Oatly ei suinkaan ole syypää taideteoksen poistamiseen. Moni oli yhden julkaisun nähtyään ryhtynyt boikottiin ja jakoivat omia tai muiden kuvia tietämättä maalaamisen syitä.

Väitän, että ihmiset ovat Instagramissa ja muualla somessa turhan taipuvaisia seuraamaan laumaa sokeasti. On tavallista ottaa kantaa mihin tahansa leviävään aiheeseen miettimättä edes mikä julkaisun tavoite on.

Vaikka oman tuen osoittaminen on tärkeää, tulisi myös Instagramissa harjoittaa mediakriittisyyttä.

Iines Toivonen

Kirjoittaja on Instagramin suurkuluttaja, vaikka itse julkaiseekin vain

muutamia kertoja

vuodessa

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän