Ukikyyti-kokeilun toinen vaihe alkoi heinäkuun alussa ja jatkuu joulukuun alkuun. Jo nyt on käynyt selväksi, että pilotin taksan korotus oli liian kova. Ukikyydin asiakasmäärä on romahtanut kevään käyttäjämääristä.
Ukikyydin aikuisten kertamaksu nousi heinäkuussa kahdesta eurosta viiteen euroon. Samanaikaisesti kutsuliikenteen kokeilualue laajeni Kalannin taajaamaan sekä Lokalahden suuntaan Sundholman alueelle.
Keväällä Ukikyydin asiakasmäärä oli viikottain 300:n ja 400:n välillä. Ukikyydin ennätys oli viikolla 14, kun kyytiä käytti yli 400 asiakasta ja yhä useampi kyydeistä oli yhdistelmäkyytejä, eli samassa kyydissä oli monta asiakasta.
Ukikyydin taksan korotus ja uusi, laajempi alue tuli kokeiluun 4. heinäkuuta alkaen. Heti muutoksen jälkeen Ukikyydin asiakasmäärä putosi noin 150:een ja on ollut toisen pilotin aikana vain vähän yli sadan. Myös tilaussovelluksen käyttö väheni, mikä viittaa eläkeläisten kyytien vähenemiseen. Nyttemmin sovelluksen käyttö on tasaantunut. Tiedot perustuvat Matkahuollon matkustajatietoihin.
Kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén sanoo, että taksan korotus ei ole tuonut kaupungille odotettua lisätuloa.
– Tulot eivät lisäänny, koska matkustajia on vähemmän ja kustannukset pysyvät ennallaan, hän toteaa.
Ukikyyti on menettänyt asiakkaita, koska keskusta-alueella sen taksa koetaan nyt kalliiksi. Esimerkiksi Sakunkulman kutsuliikenteen taksa on keskusta-alueella 4 euroa per kyyti, 10–20 kilometrin etäisyydeltä hinta on 6 euroa ja yli 20 kilometrin etäisyydeltä 7 euroa.
Kaupunki järjesti maaliskuussa kyselyn, jossa se selvitti käyttäjien kokemuksia Ukikyydistä. Kyselyyn vastasi 263 henkeä. 83 prosenttia Ukikyytiä käyttäneistä koki, että palvelu on helpottanut heidän arkeaan merkittävästi. 31 prosenttia käytti Ukikyytiä työmatkoihin, 41 prosenttia ostoskyyteihin ja 53 prosenttia asiointimatkustamiseen.
Ukikyyti-palvelu on palvellut siis kaikenikäisiä, kun Sakunkulmasta tilattava kutsuliikenne on tarkoitettu vain ikäihmisille.
– Tässä on kysymys kaikkien asukkaiden arjen sujuvuudesta ja myös siitä, että vanhukset pystyvät liikkumaan. Meidän pitää nyt talousarviota suunnitellessa miettiä, miten kutsuliikennettä kaupungissa jatkossa hoidetaan, Arvela-Hellén sanoo.
Kaupunki vastaa myös koulukyydeistä. Myös koulukyyditykset ovat yhä vaativampia, kun oppivelvollisuus on laajentunut toiseen asteeseen. Ammattiopinnoissa ja lukiossa koulupäivät ovat pidempiä ja lukujärjestykset vaihtelevia. Arvela-Hellénin mielestä kutsuliikenne voisi palvella myös opiskelevia nuoria.
Ukikyyti sai alkunsa, kun vanhusneuvosto teki keväällä 2018 tekniselle lautakunnalle aloitteen ruutukaava-alueen joukkoliikenteen järjestämisestä. Aloitteen pohjalta kaupunki selvitti erilaisia vaihtoehtoja ja päätyi lopulta puolen vuoden kutsukyytipalveluun. Ukikyyti alkoi joulukuussa 2021.
Kutsuliikennekokeiluja on menossa tällä hetkellä useissa kunnissa ympäri Suomea, muun muassa Porvoossa, Riihimäessä ja Akaassa. Uudenkaupungin Ukikyyti on herättänyt kiinnostusta erityisesti pienissä kaupungeissa ja kunnissa.
2–5 auton kutsuliikennettä järjestetään myös useassa kaupungissa Euroopassa, muun muassa Saksassa, Norjassa ja Iso-Britanniassa.
Fakta
Poliittinen vääntö
Ukikyydin jatkosta käytiin keväällä poliittinen vääntö.
Kaupunginjohtaja esitti huhtikuussa kaupunginhallitukselle, että se päättäisi Ukikyydin kuuden kuukauden jatko-optiosta. Perussuomalaiset, keskusta ja kokoomus olivat kuitenkin sillä kannalla, että kokeilua ei jatkettaisi.
Myöhemmin kaupunginhallitus päätyi ratkaisuun, että Ukikyyti-kokeilua jatketaan, mutta korotetulla taksalla ja laajemmalla alueella.
No sehän oli arvattavissa. Edestakainen matka maksaa 10€,ei sitä kovin usein huvita maksaa. Hinnan nousu on melkoinen, kuka luuli että asiakas määrä pysyisi ennallaan. Ei kyllä on järki kohdillaan ollut tässä päätöksessä. Ai niin porvarit Set päätti, ihan kuin varakkaat ihmiset kyytiä käyttäisivät.
Kommenttien lisääminen on estetty.