
– Hyvinhän se meni. Lapset ovat aina aika samanlaisia, Blomqvist sanoo ensimmäisen ryhmän jälkeen.
Lapset saivat jopa kotitehtäviä, mutta innostuksesta päätellen jokainen aikoo mielenkiinnolla laskea kuinka monta lelua tai kenkää kotoa löytyy. Yhden eskarilaisen mukaan kotona on ainakin sata kenkää.
Pian huoneeseen astuu seuraava ryhmä, jossa lapset saavat pareittain eteensä Blomqvistin kehittämän Merkitysten kakut -kirjan.
Blomqvist kertoo, että lapset ajattelevat lukuja usein eri tavalla. Joku näkee luvun kolme, joku kolme pistettä ja joku huomaa sanan kol-me. Leikin kautta luvut jäävät vielä eri tavalla mieleen, kun etsitään tietty määrä esineitä.
– Lapset saavat itse valita, minkä numeron ottavat. Joillekin luku kymmenen voi olla liian vaikea, mutta viisi tai kuusi helpompi. Viiden sisältä voi löytyä kaksi ja kolme, Blomqvist havainnollistaa.
Albert Huutola ja Santeri Vorne valitsevat luvun yhdeksän ja kokoavat kirjan sivulle yhdeksän esinettä. Pian huomataan, että mukana on kaksi laivaa ja kolme paloautoa. Yksi matokin on eksynyt pienten kulkuvälineiden joukkoon. Kun mato otetaan pois, paljastuu taas uusi luku.
– Kahdeksan!
Lapset jaksavat keskittyä koko ajan Blomqvistin antamiin tehtäviin. Ideana on antaa jokaiselle henkilökohtaisia merkityksiä matematiikasta. Jokainen saa oman vuoronsa, jolloin lapsen suhden matematiikkaan kehittyy ja motivaatio oppia säilyy.
Blomqvist on kotoisin Uudestakaupungista, mutta asuu Tampereella ja työskentelee siellä yliopistossa tuntiopettajan töitä tekevänä luokan- ja matematiikan aineopettajana.
Hän on huomannut, että matematiikan oppiminen on osalle vaikeaa.
– Olen opetuksen kautta kehittänyt välineen, jota olen tuonut omaan opetukseen ja se on saanut niin hyvän vastaanoton, että olen välittänyt sitä muuallekin, Blomqvist kertoo.
Nyt Blomqvist opetti Kakkukirjan avulla matematiikkaa 5–6-vuotiaille, mutta sama materiaali soveltuu myös alakoululaisille.
– Materiaali soveltuu erityisen hyvin luokille 1–4, mutta esimerkiksi prosenttilaskujen toiminnalliseen oppimiseen se toimii vielä 6.-luokkalaisillakin, Blomqvist sanoo.
Pääasiassa hän on kiertänyt Tampereella, mutta halusi tulla vanhoille kotiseuduilleen Uuteenkaupunkiin. Saarniston koulun vieressä sijaitsevan Satulinnan päiväkodin lisäksi hän vieraili torstaina Kalannissa.