Miksi lääkäri ei vastaa?

0

”Ei ole aikoja”, vastasi hoitaja, kun pyysin puhelinaikaa terveyskeskuksen lääkärille. Ei auttanut, vaikka kyseessä oli tilanne, jossa kehotetaan ottamaan välittömästi yhteyttä lääkäriin.

Vastaanottoaika lääkärille olisi löytynyt noin kuukauden kuluttua, puhelinaikaa ei lainkaan. Paras tarjous oli puhelinaika sairaanhoitajalle viikon päähän.

Hiukan ihmettelen miten automaattiviestejä purkava hoitaja voi tuntea lääkärien aikataulut niin tarkoin. Minullekin annettiin kerran 40 minuutin vastaanottoaika asialle, jonka hoito kesti viisi minuuttia. Jäi lääkärille aikaa soittaa muutama puhelu.

Työterveyslääkärini Rauman Minervasta soitti parhaimmillaan jo puolen tunnin päästä ja yleensä vähintäänkin samana päivänä, kun olin jättänyt soittopyynnön. Eikä taatusti laiskana istuskellut väliaikoja. Ovatko terveyskeskuslääkärit todella niin paljon kiireisempiä, ettei soittopyyntöjä voida edes ottaa vastaan?

Vielä 2000-luvun alussa meillä Kalannissa oli terveyskeskuslääkäri, joka antoi suoran puhelinnumeronsa potilailleen ja asiat hoituivat vaikka tekstiviesteillä. Nyt sellaisesta ei ole puhettakaan ja lääkärit ja hoitajat soittavat tuntemattomista numeroista.

Monissa muissa maissa on omalääkärit ja heillä säännölliset puhelinajat. Milloin meillä? Katseet kääntyvät kohti hyvinvointialuevaltuutettuja.

Siirtyminen työterveyshuollon asiakkuudesta eläkkeelle ja terveyskeskuksen jonoihin on kuin hyppy jäiseen veteen, jonka jäätävyyttä kankea byrokratia ja alati vaihtuvat lääkärit eivät lievennä.

Samaa tarinaa kertoo Vanhustyön keskusliiton kysely, jonka mukaan yli 50 prosenttia ikääntyneistä näki syrjintää sote-palveluissa (US 8.10.). Jotta selvästikin tarttis tehrä.

Aulikki Hämäläinen

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän