Viime viikkoina on kirjoitettu ja puhuttu paljon suomalaisen Fortumin epäonnistuneesta Uniperin ostosta ja Saksan seikkailussa menetetyistä miljardeista. Suomen valtiolla oli ja on oma osuutensa asiassa Fortumin suurimpana omistajana. Aiemminkin suomalaisten Saksan ”valloitus” on epäonnistunut, kun täkäläinen teleyritys osti aikanaan sieltä suurella summalla matkapuhelintaajuuksia eli käytännössä ”ilmaa”.
Tämänhetkinen tilanne ei ole aivan uusi. Samantapaista on sattunut aiemminkin. Tai ainakin niin on luultu. Tosin erilaisessa asiassa ja paljon pienimuotoisemmin, mutta kuitenkin.
Vajaat sata vuotta sitten vuonna 1930 Suomen valtio osti Saksasta teräsfregatti Oldenburgin koululaivaksi laivastolle. Uudenkaupungin Telakka voitti laivan kunnostuksesta käydyn tarjouskilpailun ja niin laiva hinattiin Uuteenkaupunkiin korjattavaksi marraskuun alussa 1930.
Parin kuukauden kuluttua sanomalehdissä ilmestyi eri puolilla maata hyvin samansisältöisiä kirjoituksia siitä, miten Suomen valtio on ostanut Saksasta ”romuläjän”. Kirjoituksia julkaistiin muun muassa Pohjolan Työmies -lehdessä sekä mikkeliläisessä Vapaus-lehdessä, jotka siteerasivat Arbetarbladetin kirjeenvaihtajaa.
Ensin mainitun lehden otsikko oli ”Romuläjä ostettu koululaivaksi. Hämmästyttävä tieto Uudestakaupungista”. Pohjolan Työmies kirjoitti Oldenburgista: ”Laiva ei ostettaessa ollut purjehduskunnossa, vaan oli sitä lähinnä pidettävä romukasana. Nyt Oldenburg on Uudenkaupungin telakalla käyttökuntoon korjaamista varten. Joitakin päiviä sitten kirjeenvaihtajamme keskusteli eräiden telakkatyöläisten kanssa ja kun hän kysyi, kelpasiko Oldenburg mihinkään, niin työläiset vastasivat, että se on romukasa. Kun Oldenburg oli ollut telakalla jonkun viikon niin se alkoi vuotaa ja se estettiin uppoamasta vain pumppujen avulla.”
Lehti jatkaa: ”Valtio uhrasi suuret rahat laivasta. Ja miljoonia uhrataan sen kuntoon saattamiseksi. Ja sitten kymmeniä nuorukaisia otetaan laivaan ja Oldenburg lähtee matkalle. Mutta saattaa tapahtua, että se alkaa vuotaa.”
Niin ei tapahtunut. Taisi lehdillä lähdekritiikki päästä pahasti pettämään. Oldenburg kunnostettiin Uudenkaupungin Telakalla uljaaksi Suomen Joutseneksi, joka teki kaikkiaan kahdeksan pitkää valtameripurjehdusta ja kävi niiden aikana yhteensä 57 satamassa eri puolilla maailmaa.
Lisäksi se palveli sotien aikana tärkeässä tehtävässä sukellusveneittemme ja moottoritorpedoveneittemme emälaivana. Ja monissa muissa tehtävissä, muun muassa merimiesammattikouluna Aurajoessa kaikkiaan neljännesvuosisadan ajan. Tänään se on Merikeskus Forum Marinumin rannassa hienona ja suosittuna 120-vuotiaana museolaivana.
Uudenkaupungin Telakka ja sen työläiset tekivät siis kaikesta päätellen hyvää työtä korjatessaan Oldenburgin Suomen Joutseneksi, vaikkei työtä ”romuläjästä” tarvinnutkaan aloittaa.
Huonommin kävi sen sijaan itse telakalle, sillä Suomen Joutsenesta muodostui telakan ”Joutsenlaulu” ja se ajautui konkurssiin. Kaikesta päätellen korjaustyön urakkatarjous oli ollut liian halpa, vaikkei se varmastikaan ollut ainoa syy vararikkoon. Mutta telakallekin ja sen työntekijöille kävi lopulta hyvin, kun ”Purjelaivojen kuningas” Gustaf Erikson osti Uudenkaupungin Telakan suuren purjelaivastonsa korjaustelakaksi.
Matti Jussila
Päätoimittaja,
emeritus