Lapsen oikeus turvallisuuteen on tämän vuoden lasten oikeuksien teemaviikon aihe. Tässä hetkessä, kun epävarmuus on jälleen läsnä, on tärkeää pysähtyä tuon teeman kohdalla. Maailma on uutisineen näyttänyt monenlaiset kasvot meille aikuisille ja lapsille ruutujen ääressä.
Koronan sijaan palstatilaa vie Ukraina, Putin, energiakriisi ja ruuan hinnan nousu. Aikuisten murheita, jotka valitettavasti myös realisoituvat lapsille. Ne luovat turvattomuutta. Tuo tunne, joka monelle lapselle on arkipäivää.
Moni koulu on nopealla aikataululla vastannut tänne sijoittuneiden ukrainalaisten lasten oikeuteen käydä koulua, moni kunta on vastannut majoitustarpeeseen ja yksityiset ihmiset lahjoittaneet vaatetta, ruokaa ja leluja. Vaikka kouluissa yritetään vastata avunhuutoon oppilaspaikkojen suhteen, tarpeeseen huomioida jokaisen lapsen tarpeet, olemme tilanteessa, jossa riittämättömyyden tunne on läsnä. Sekin luo turvattomuutta niin aikuisiin kun lapsiin.
Kouluissa olimme jo koronan jäljiltä tilanteessa, jossa sen luomia haasteita ja pahoinvointia paikattiin. Nyt paikataan isoja haavoja, traumoja sodan jaloista lähteneiltä lapsilta. Tuetaan ja ymmärretään. Riitoja syntyy. Joskus kielimuurin vuoksi, joskus vain pahanolon vuoksi.
Kurjan olon syntyyn lasten on vain inhimillistä etsiä syitä ympäristöstä, vaikka koulun aikuisista tai uusista luokkatovereista. Ja sitten siellä kaiken moninaisuuden keskellä on niitä hätähuutoja, joita kuuntelimme jo ennen tätä uutta tilannetta. Niitä huutelee pienet ja isot koululaiset.
Mikä avuksi? Mikä avuksi silloin, kun tuntuu, että maailman murheet on liian suuria ratkaistavaksi meille aikuisille ja lapsille? Leikki. Leikki on lukko ja mielikuvitus avain siihen. Leikki voi olla keino purkaa pahaa oloa. Leikki voi olla keino aloittaa ystävyys ilman yhteistä kieltä. Leikki on keino tulla kuulluksi ja nähdyksi.
Koulu ei tietenkään ole valintatalo, jossa tulisi olla hyllykaupalla huvituksia, tarvitaan rajoja ja sitä arkea, puurtamista. Mutta joka koulussa on hetki, jolloin voimme heittäytyä leikin maailmaan. Se hetki, jolloin voimme harjoitella tunnetaitoja laidasta laitaan. Tuo hetki on välitunti. Ja osalle lapsista myös iltapäiväkerho.
Koulunkäynninohjaaja on oman työnsä ammattilainen, joka opettajan ohella on koulumaailmassa se tuki ja turva monelle. Kuuntelija, heittäytyjä ja tukija. Kanssakulkija. Itse olen ollut kanssakulkijana yli kaksikymmentä vuotta. Monet välitunnit olen maannut lumikasan takana piilossa lumimonsteria, vieraillut ”kahviloissa”, joissa on ollut tarjolla käpy-kahvia ja kivi-pullaa. Istunut ja kuunnellut oppilaan huolia. Rauhoitellut leikissä suuttunutta. Kasvattanut ja ohjannut leikin kautta.
Kerranpa myös keksimme yhden oppilaan kanssa välitunnin tv-lähetykset, joissa lumesta tehdyllä kaukosäätimellä lumipenkillä istuen oppilas vaihteli kanavia ja minä sain esiintyä vuoroin piirretyssä ja vuoroin kokkiohjelmassa. Tuon leikin kautta pieni erityinen ihminen sai paljon muita ympärilleen. Hän sai kertoa muille, mitä puuhasimme.
Leikki toimi avaimena siinä hetkessä, niille taidoille, jotka yleensä olivat haastavia tuolle pienelle ihmistaimelle. Leikki voi olla väline puuhata yhdessä välitunnilla, vaikka yhteistä kieltä ei ole tai niitä sosiaalisia taitoja joka hetkeen ei ole. Leikin avulla voimme harjoituttaa tunne-elämän taitoja. Kun aikuinen on tukena, jokainen pieni ja suuri koululainen onnistuu.
JHL:n Varsinais-Suomen koulunkäynninohjaajien ja aamu-ja iltapäivätoiminnan ohjaajien verkosto keräsi välituntileikkejä ja niiden ohjeita. Niistä koostettiin vihkonen, jota levitämme ympäri kouluja ja viemme viestiä leikin tärkeydestä välituntien aikana ja iltapäiväkerhoissa. Leikin parissa tehty tunne-elämä taitojen ohjaaminen on tärkeää kouluikäiselle lapselle. Harjoitellaan sietämään pettymyksiä, harjoitellaan oman vuoron odottamista, opetellaan sääntöjä ja opitaan tulemaan toimeen.
Rohkaisemme kaikkia koulun aikuisia heittäytymään leikin viemäksi aika ajoin. Leikki ei ole vain lasten juttu. Leikki sopii kaikille, sinulle ja minulle. Meille kaikille. Leikki luo turvaa turvattomuuden keskelle. Leikki auttaa jaksamaan, kun arki on haastavaa. Ei unohdeta tätä tärkeää taitoa, kun digimaailmaa valtaa aina vain suuremman osan lasten arkea.
JHL:n Varsinais-Suomen koulunkäynnin- ja aamu/iltapäivätoiminnanohjaajien verkoston puolesta Sanna Riikonen