Päiväkodit vaihtuivat kosmetiikkaan

0
Anu Ankelon puoti toimii kodin yhteydessä.

Anu Ankelolla on yhdentoista vuoden kokemus kosmetiikkatuotteiden suoramyynnistä yrittäjänä. Colosé-tuotteet ovat hänelle kuitenkin tuttuja jo paljon kauempaa, kuten monelle muullekin suomalaiselle.

– Aloitin 1. kesäkuuta 2011 toiminimellä, mutta jo sitä ennen olin Coloséssa mukana, Ankelo kertoo.

Nykyisin hän on aluepäällikkö, jolla on 16 henkilön ryhmä apunaan.

– Minun tehtäväni on alussa kouluttaa heidät tähän työhön ja pitää ajan tasalla jatkuvalla kouluttamisella ja pitämällä kokouksia kuukausittain.

Ensimmäiset pari vuotta hän teki myyntityötä muun työn ohessa, kuten suuri osa muistakin Colosé-myyjistä.

– Kaikki ovat itsenäisiä yrittäjiä, jotka käyvät muissa töissä. Tämä on heille kuin harrastus, josta saa lisätienestiä.

Ankelon kohdalla varsinainen työ oli vuodesta 1985 vuoteen 2014 asti Uudenkaupungin päiväkodeissa lastenhoitajana työskentely.

Coloséen hän tutustui ensimmäisen kerran jo 80–90-lukujen vaihteessa, mutta silloin ei aika vielä riittänyt kahteen työhön.

– Perheeseen syntyi neljä lasta viiden vuoden sisällä. Kotona oli vähän muuta puuhasteltavaa kuin kosmetiikan myynti, Ankelo naurahtaa.

Päiväkodin vuorot ja Colosé-myynti eivät muutenkaan aikataulullisesti sopineet.

– Kun lapset kasvoivat, uskalsin lähteä tähän enemmän tosissaan.

Ankelo piti työstään päiväkodissa, mutta oli jo aiemminkin miettinyt, mitä muuta voisi elämässään tehdä.

– Oli lomautukset, joissa henkilöstö lomautettiin seitsemäksi viikoksi kukin vuorollaan. Ajoin silloin 2000-luvun alussa kuorma-autokortin, jotta voisin ajaa mieheni yrityksessä, mutta en ole koskaan sitä korttia tarvinnut.

Sen verran Anu kuitenkin on tekemisissä miehensä kuljetusalan yrityksen kanssa, että hoitaa sen laskutuksen.

Perheessä on muutenkin ollut tapana, että toisia autetaan. Colosé-lähetyksiä on saanut viedä tämän tästä lähetettäväksi.

– Meillä on ollut perheessä tapana, että vie mennessäsi, tuo tullessasi. Ei ole ollut ainakaan suurempaa purnaamista, Ankelo naurahtaa.

Colosé-kosmetiikan valmistus alkoi alun perin Ruotsissa jo 1800-luvun lopulla. Tuotanto siirtyi 1970-luvulla Sveitsiin, jossa tehdas edelleen toimii.

Suomeen Colosé tuli vuonna 1969, joten tuotteet ovat tuttuja jo sukupolvien ajalta. Ankelo saa asiakkailta usein kuulla, kuinka he ovat nähneet tuotteita jo äideillään. Siitä huolimatta säännöllisesti tulee vastaan myös heitä, joille Colosé on täysin vieras asia.

Sveitsistä tuotteet tuodaan Imatralle, josta ne muutamassa päivässä toimitetaan eri puolille Suomea. Ankelo on lähiseudulla ainoa, jolla on oma puoti tuotteita varten.

– Jos ei jotain tuotetta löydy hyllystä, niin hetken päästä löytyy, Ankelo lupaa.

Puoti ei ole jatkuvasti auki, mutta Ankelo on sanonut asiakkailleen, että jos ei puodin ovea tule ketään avaamaan, kannattaa koputtaa viereiseen oveen. Ankelot asuvat Santtiossa, josta käsin molemmat pyörittävät yrityksiään.

Ankelo haluaa pitää kotona hyvän valikoiman ja tuntea tuotteet.

– Tuotepaketit ovat muuttuneet paljon. Tuotteita on tullut paljon lisää, mutta vanhoja tuotteita on edelleen myynnissä.

Myyntityö tapahtuu asiakkaiden kotona kutsuilla tai erilaisissa myynti- tai pop up -tapahtumissa. Jonkin verran tilaisuuksia pidetään myös Ankelon kotona.

Jotkut haluavat pitää kutsuja kerran vuodessa, jotkut hieman useammin. Usein hän soittelee asiakkailleen, että joko olisi uusien kutsujen aika.

– Välillä he ottavat itsekin yhteyttä. Joskus tulee ihan vierailta ihmisiltä soittoja, että ovat nähneet Facebook-ryhmässä tietoa ja haluavat mukaan.

Lähiseudun lisäksi kutsut vievät Anua välillä hieman kauemmaksikin.

– 50–70 kilometriä on aika yleinen etäisyys, Eura, Rauma, Turku, hän luettelee.

Korona-aikana ei ollut kutsuja ja tilanne on normalisoitunut vasta kesän jälkeen.

– Toimitin paketteja postilaatikoihin ja ovien taakse. Joku taas tuli pihalta hakemaan.

Tuotteet eivät ole luontaistuotteita, vaikka luonnosta on otettu paljon vaikuttavia aineita. Kaikki tuotteet on sertifioituja ja tutkittuja.

– Ihonhoitotuotteet ovat testattu ihmisillä, ei eläimillä, Ankelo täsmentää.

Työssä saa melko hyvin määritellä omat työaikansa ja lomansa.

– Kesä-elokuussa yritän pitää niin, ettei ole viikonloppuisin kutsuja, vaan voimme mökkeillä Kustavissa.

Lomalla myös pohjoinen kutsuu. Muu vapaa-aika kuluu esimerkiksi lastenlasten kanssa touhutessa. Myös kirkkovaltuusto on tuonut mielenkiintoa elämään.

– Olen tykännyt hommasta. Varsinkin kun kaksi vuotta olen ollut neuvostossa. Siinä pysyy enemmän kärryillä ja pystyy vaikuttamaan asioihin, uudelle kaudelle valittu Ankelo sanoo.

Colosé Puoti,

Anu Ankelo


Yrittäjä: Anu Ankelo

Yrittäjänä alalla: 11 vuotta

Perustamisvuosi: 2011

Ala: kosmetiikka-ala, suoramarkkinointi

Työntekijöiden määrä: 1

Tässä juttusarjassa esitellään paikallisia pienyrittäjiä muutaman viikon välein. Seuraavana on vuorossa hermoratahieroja Sirpa Lehtiranta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän