Tällä viikolla autotehtaalla käynnistyi Lightyear 0 -aurinkosähköauton sarjatuotanto. Lightyear 0 on maailman ensimmäinen sarjatuotantovaiheeseen asti edennyt aurinkosähköauto.
Autoteollisuuden pitää pystyä nyt nopeasti vastaamaan vaatimuksiin ympäristöystävällisyydestä ja päästöttömyydestä sekä itse autojen että autotuotannon osalta. Yllä olevat uutiset kertovat Valmet Automotiven vakaasta aikomuksesta pärjätä tässä kisassa.
Autojen sopimusvalmistajana Valmet Automotiven pitäisi pystyä palvelemaan tarpeiltaan erilaisia asiakkaita samanaikaisesti ja niin, että tehtaan kapasiteetti tulisi optimaalisesti käytettyä. Käytännössä tämä tarkoittaa ennenäkemätöntä joustavuutta ja mahdollisuutta rakennuttaa pieniäkin automallisarjoja järkevään hintaan.
Uuteenkaupunkiin rakentuvassa innovaatiokeskuksessa haetaan vastauksia uusiin haasteisiin. Keskuksessa on jo otettu käyttöön joustava hitsausrobottiasema, joka on merkittävä askel kohti autonvalmistuksen itseohjautuvaa tuotantoprosessia.
Lightyear 0 -tuotantoa varten rakennettiin tehtaalle uusi, muuntojoustava tuotantotila. Sen tuotantolinjalla hyödynnetään myös uusia valmistusteknologisia ratkaisuja. Samalla on mietitty työergonomiaa, työturvallisuutta ja viihtyvyyttä.
Valmet Automotive on ollut etujoukoissa kehittämässä ja edistämässä liikenteen sähköistymistä. Think City -sähköauton tuotanto alkoi Uudessakaupungissa vuonna 2009 ja akkuteollisuudessa yhtiö on noussut johtavien toimijoiden joukkoon vain parissa vuodessa. Ja nyt kun kiivaasti kehitetään sarjatuotantoon soveltuvia aurinkosähköautoja, on Valmet Automotive jälleen edelläkävijänä.
On totta, että innovaatiokeskus tai Lightyear 0 valmistus ei poista sitä ikävää tosiasiaa, että satoja autonrakentajia on yhä lomautettuna. Tai että yhtiön oli kesällä annettava potkut noin kolmellesadalle autotehtaalaiselle.
Mutta tavoittelemalla autoteollisuuden kehitystyön kärkisijoja, yhtiö pyrkii rakentamaan parempaa tulevaisuutta kaikille. Kehitystyö on kallista, joten ei sitä tehdä huvin vuoksi. Vaan siksi, että Valmet Automotiven taru myös autotehtaana jatkuu. Sillä kuten toimitusjohtaja Olaf Bongwald asian totesi: Uudenkaupungin autotehdas on koko yhtiön ydin.
Maija Ala-Jääski