
Samuel on pieni poika, joka rakastaa jalkapalloa. Hänellä on äiti, pappa ja paras kaveri Mato. Pappa tekee keksintöjä ja äiti on keikkamuusikko, sen tähden Samuel ja Mato ovat aika paljon kahdestaan. Kaikki on muuten hyvin, mutta Samuelia ei kiinnosta lukeminen, ei yhtään.
Voisiko apu löytyä papan rakentamasta ihmekoneesta? Tarinaan liittyy myös Neiti Ylikärppä, keksintökilpailun kärttyisä tuomari, jonka hatulle käy huonosti.
Nukketeatteri Piironginlaatikko valmistelee parhaillaan maaliskuussa ensi-iltansa saavaa, Ilona Willebrandtin kirjoittamaa näytelmää Lukemisen Supervoimaa . Sitä esitetään kevään aikana kaikille Uudenkaupungin 1.–3.-luokkalaisille, minkä jälkeen näytelmän voi tilata kiertueelle. Idea lukuaiheisesta näytelmästä tuli kirjastosta.
– Innostuin siitä heti. Oli onni löytää työryhmään mainiot, kokeneet teatterintekijät: ohjaaja Mikko Rantanen , näyttelijä Raimo Nummela , muusikot Rauno Melos , joka on säveltänyt näytelmän musiikin sekä Tuula Amberla , joka esittää näytelmän lauluja. Musiikin on äänittänyt Jari Jalonen ja itse esitän Samuelin ja Neiti Ylikärpän roolit, nukketeatteritaiteilija Kerttu Aaltonen sanoo.
Huoli lasten lukuinnostuksen hiipumisesta esitetään nyt monelta taholta. Varsinkin poikien vähäinen kiinnostus lukemiseen on ollut tiedossa jo pitkään, mutta yhtä hyvin tytöt voivat karttaa kirjaan tarttumista.
Kirjastonhoitaja Tuula Amberla uskoo, että jokaiselle lapselle löytyy kiinnostavaa luettavaa, kun asiaan paneudutaan.
– Ehkä takerrutaan liikaa siihen ajatukseen, että vain kaunokirjallisuus on hyvää kirjallisuutta. Yhtä hyvin sitä ovat äänikirjat, sarjakuvat ja kuvakirjat. Lukeminen ei välttämättä kuulu enää aikuistenkaan kulttuuriin, joten lapsilla ei ole lukevia esimerkkejä kotona. Edelleen on myös lapsia, jotka ovat innostuneita kirjoista ja lukevat paljon ja he ovat niitä, joille on kotona luettu pienestä pitäen.
Lukeminen kehittää sanavarastoa, ajattelua ja sitä kautta valmiuksia oppia uutta ja ymmärtää maailmaa. Jos lukutaito ja tekstin ymmärtäminen jää puutteelliseksi, se tekee jo arkisten asioiden hoitamisen vaikeaksi.
– Lukemisen ilo löytyy positiivisen kannustamisen kautta. Sen voi aloittaa vaikka kokeilemalla, että millaisista kirjaimista silmä tykkää, Amberla sanoo.