Pysäköinnillä on väliä

0

Uudessakaupungissa ei tarvitse maksaa pysäköinnistä. Olemme täällä niin tottuneet ilmaiseen pysäköintiin, että emme ehkä hoksaakaan, kuinka iso etu se itse asiassa on.

Salossa päättäjät ovat tehneet tietoisen ratkaisun, että pysäköinnistä ei peritä maksua, eikä kaupunkiin hankita kunnallista pysäköinninvalvontaa. Salossa halutaan ihmisten käyttävän rahansa mieluummin ostoksiin ja kahviloihin. Salo on nyt Suomen ainoa yli 50 000 asukkaan kaupunki, jossa pysäköinti on yhä ilmaista (Yle 28.12.2022).

Parkkimaksu voi tuntua vähäpätöiseltä asialta, mutta eihän se sitä enää ole. Esimerkiksi Helsingin keskustassa pysäköinti voi maksaa jopa seitsemän euroa tunnilta ja Turun keskustassakin taksa on kolme euroa tunti. Jos aikoo mennä esimerkiksi ravintolaan syömään, tunti ei riitä. Kahden tunnin pysäköintimaksu on jo niin iso, että sillä saisi hampurilaisaterian muualta.

Naantalissa on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että talvikaudella pysäköinti on maksutonta, mutta kesäisin parkkeerauksesta veloitetaan, koska pysäköintipaikoista on Muumimaailman katveessa pulaa. Kaupungissa on myös tarkka pysäköinninvalvonta, siitä monella turistilla on kokemusta.

Kun tilanne on tämä, se antaa etulyöntiaseman Uudellekaupungille. Kun ihmiset miettivät, mihin lähteä syömään tai viikonloppureissulle, pysäköinti voi ratkaista kohteen. Jos auton parkkeeraus tuntuu vaikealta ja kalliilta, tuleekin ehkä ajettua sinne, missä se on helppoa.

Uudenkaupungin etuna on sekin, että keskustassa on paljon pysäköintipaikkoja ja ne ovat lähellä kivijalkaliikkeitä ja ravintoloita. Kun kaupunkiin saadaan vielä lisää sähköautojen latauspisteitä, Uusikaupunki on ihanteellinen kaupunki myös autoileville, mikä sopii hyvin autotehtaastaan tunnetun kaupungin imagoon.

Teija Uitto

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän