Uki outlet saa kesäksi jatkoa – Myymälällä houkutellaan väkeä keskustaan

0
Uki outletin avajaiset viime vuoden toukokuussa vetivät väkeä paikalle.

Viime kesänä kaupungin keskustaan avattu Uki outlet saa jatkoa. Kaupungin elinkeinojohtaja Jarkko Heinonen kertoo, että Uki outlet on jälleen auki toukokuusta elokuun puoleen väliin.

– Outletin avaamisen vaatima työmäärä tuli meille viime vuonna vähän yllätyksenä. Olemme kuitenkin miettineet ratkaisuja avoimiin kysymyksiin ja oppineet paljon. Jatkoa on siis luvassa ja viime kesän toiminnasta tuli paljon kiitosta eri tahoilta, Heinonen lisää.

Viime kesänä outlet-myymälässä oli mukana 19 uusikaupunkilaista ja ulkopaikkakuntalaista yritystä. Vielä ei ole tarkkaa tietoa siitä, montako yritystä lähtee mukaan tulevaan kesään, mutta outletia aiotaan markkinoida tänä vuonna jo hyvissä ajoin.

– Haluamme tarjota mahdollisuuden muualta tuleville yrityksille, että he pääsisivät kokeilemaan Uuttakaupunkia markkina-alueena. Sellaisen kokeilun jälkeen on helpompi päättää, onko yrityksellä halua sijoittua tänne pidemmäksi ajaksi esimerkiksi oman myymälän voimin, Heinonen lisää.

Outlet pyöri viime kesänä 3–4 kesätyöntekijän voimin ja sen lisäksi ruuhka-ajaksi liikkeelle hälytettiin lisäkäsiä.

– Emme halunneet, että yksikään nuori joutuisi tekemään työvuoroaan yksin, vaikka se olisikin työmäärän kannalta ollut välillä järkevää, Heinonen totesi.

Uki outletin yksi tarkoitus oli houkutella veneilijöitä rannasta kaupungin keskustaan, mutta viime kesänä veneilijöitä oli liikenteessä huomattavasti normaalia turistikesää vähemmän.

– Voisi silti sanoa, että outletin avaaminen keskustan K-Marketin alakertaan piristi kaupungin kesää. On kuitenkin vaikeaa arvioida sitä, kuinka moni tuli kaupungin keskustaan vain outletin takia, Heinonen lisää.

Heinonen näkee Uki outletin yhtenä vahvana tekijänä, joka houkuttelee väkeä kaupungin keskustaan ja samaa vaikutusta toivotaan myös tälle kesälle.

– Uki outletin budjetti on sama kuin viime vuonna. Kaupunki maksaa tilojen vuokran ja palkkaa sinne kesäksi työntekijät. Kulut katamme ottamalla provision yritysten myynnistä, Heinonen korostaa.

Kaupunkia mainostetaan Ukilife-verkkosivustolla

Uki outlet ei suinkaan ole ainoa keino, jolla ulkopaikkakuntalaisia houkutellaan Uuteenkaupunkiin. Kaupunki esimerkiksi lanseerasi keväällä 2021 uusikaupunkilaista elämäntyyliä ulkopaikkakuntalaisille markkinoivan Ukilife-verkkosivuston.

Nyt kaupungin elinkeinojohtaja Jarkko Heinonen sanoo, että Ukilifen toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin. Sivustolle ilmestyy uusi juttu noin kerran kuukaudessa ja sisältöä tuottavat kaupungin työntekijät ja paikalliset sisällöntuottajayrittäjät.

– Verkkosivuston kävijämäärät ovat kasvaneet vuodessa 37 prosenttia. Suurin osa sivuston käyttäjistä on Helsingistä ja muista suuremmista kaupunkiseuduista. Olemme markkinoineet Ukilifeä esimerkiksi Helsingissä erilaisten näyttötaulujen avulla, Heinonen lisää.

Kaupungilla ei ole olemassa dataa siitä, että onko Ukilife tuonut kaupunkiin kävijöitä tai jopa asukkaita, mutta Heinosen mukaan esimerkiksi matkailijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa on tullut ilmi se, että verkkosivustolta on luettu kaupungista ja tultu sen myötä kaupunkiin.

– Uudenkaupungin matkailulle tehdään myös uutta markkinointisuunnitelmaa, joten ehkä Ukilifeä tuodaan siinä vielä paremmin esiin. Tavoittelemme entistä enemmän ympärivuotisia matkailijoita, Heinonen lisää.

Ukilifen tekeminen rahoitetaan kaupungin markkinointibudjetista ja sen vuosikustannukset juttutilauksineen ja markkinointi- ja tekniikkakuluineen ovat yli 20 000 euroa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän