– Vastauksista näkyy, että lukijat haluavat valmiiksi paketoidun tuotteen, josta saa helposti kokonaiskuvan uutiskattauksesta ja juttutarjonnasta. Verkkouutisten seuranta vaatii enemmän omaa uutisseurantaa, päätoimittaja Teija Uitto kommentoi kyselytulosta.
Lehtemme lukijakyselyllä haluttiin kartoittaa, minkälaiset jutut lukijoitamme kiinnostavat, sillä lukijamääristä toimituksemme saa tietoa vuosittain Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT). Viimeisimmän KMT:n mukaan Uudenkaupungin Sanomat on selvästi alueensa ykkösmedia. Se tavoittaa 98,9 prosenttisesti alueen aikuiset asukkaat.
Tuoreen lukijakyselyn mukaan Uudenkaupungin Sanomien lukijoita kiinnostavat eniten paikallisuutiset, henkilöjutut ja mielipidesivun kirjoitukset.
– Uudenkaupungin Sanomien lukijaprofiili on hyvin samanlainen kuin muilla paikallislehdillä. Lukijoita kiinnostavat paikalliset asiat ja ihmiset, Uitto toteaa.
Kyselyssä pyydettiin kertomaan, mikä juttu on jäänyt erityisesti vastaajien mieleen. Mieleenpainuvia juttuja ovat olleet Mari Jalavan Katujen kertomaa -juttusarja, uutiset majavasta, Jussi Arolan kolumnit, soija- ja autotehtaan toiminnasta kertovat jutut, Lily Laineen luontojutut ja Ukikyyti-uutiset.
Mari Jalava, Lily Laine ja Jussi Arola ovat freelancerkirjoittajia.
– Tämä vahvistaa käsitystämme, että lehdessä pitää olla monipuolisesti kirjoittajia eri aloilta, Uitto sanoo.
Vastaajat toivoivat lehteen tutkivaa journalismia, kriittisiä juttuja politiikasta, lisää juttuja tavallisten ihmisten elämästä, luonnosta ja ympäristöstä sekä hyvän mielen juttuja.
Lukijakyselyssä pyydettiin myös yleistä palautetta toimitukselle. Suurin osa vastaajista oli tyytyväinen lehteen. Toimitus sai sellaisia palautteita kuin ”Hyvin teette työtänne!”, ”Erinomainen paikallislehti”, ”Pysykää ajanhermolla”, ”Lehti on parantunut, siitä kiitos.”
Toimitus sai myös vinkkejä, miten lehteä voisi kehittää: ”Lapsiperheet saisivat näkyä enemmän.”, ”Tekstaripalstan saisi lopettaa kokonaan. Ainaista ruikutusta.”, ”Liikaa urheilujuttuja ja merihistoriallisia juttuja.” ”Ei aina tarvitse olla virkamiesten puolella – kunnan asukkaan näkökulma olisi tähdellisempi.”, ”Tekstaripalstan sensurointia vois vähän keventää.” sekä ”Yritykset voisivat laittaa mainoksiinsa osoitteet.”
– Saimme lukijakyselystä hyviä vinkkejä tekemiseemme. Toimituksemme kiittää kaikkia vastanneita. Myönteinen palaute lämmitti mieltä, mutta myös kritiikki on tärkeää, päätoimittaja kiittelee.
Näin lehteämme luetaan
Paikallisuutisia lukee 93 %, tekstareita 77%, henkilöjuttuja 62 %, mielipiteitä 61%, kulttuuri- ja tapahtumajuttuja 49%, yritysjuttuja 47%, pääkirjoituksia ja kolumneja 44%, ruokajuttuja 26% ja urheilu-uutisia 22,5 %.
94 prosenttia kyselyyn vastanneista lukee Uudenkaupungin Sanomia kotona, 4 prosenttia työpaikalla ja loput jossakin muualla, kuten esimerkiksi kahvilassa tai kirjastossa.
Vastaajille tulee yleisimmin yksi tai kaksi lehteä. Usean lehden tilaajista 64 prosenttia kertoi lukevansa ensimmäisenä Uudenkaupungin Sanomat. 28 prosenttia kertoi, että järjestys vaihtelee.
Lukijakysely julkaistiin pari viikkoa sitten ja siihen pääsi vastaamaan verkossa ja paperikaavakkeella.