Väylävirasto on julkaissut ehdotuksen rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden investointiohjelmaksi vuosille 2023-2030. Ohjelmassa suurin muutos aiempaan on, että siitä on poistettu Naantalin ja Raision välisen radan sähköistys. Turku – Uusikaupunki -välisen junaradan peruskorjaus on yhä ohjelmassa. Radan peruskorjaukseen on investointilistauksessa varattu 82 miljoonaa euroa.
Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämies esitti Turun Sanomien haastattelussa, että Naantalin ja Raision radan sähköistäminen nostettaisiin maakunnassa edunvalvontalistan kärkeen. Häkämies pitää myös Turku – Uusikaupunki -radan peruskorjausta tärkeänä. Hänen mielestään peruskorjaukselle pitäisi saada rahoitus jo vuodelle 2024.
Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen organisoitumisesta on tehty selvitys, joka julkaistiin tammikuussa. Selvityksessä on haettu mallia lähijunaliikenteelle Helsingin seudulta, Itä-Göötanmaalta Ruotsista, Antwerpenin seudulta Belgiasta, Great Westernistä Iso-Britanniasta sekä Madridin seudulta Espanjasta.
Selvityksessä esitetään lähiliikenteen käynnistämiseksi kaksi vaihtoehtoa: markkinaehtoisen alueellisen junaliikenteen käynnistyminen sekä liikenne- ja viestintäministeriön järjestämänä.
Organisoitumisen vaihtoehtoina on vertailtu Föliä, laajentunutta Föliä, hyvinvointialuetta, maakunnan liiton virkatyötä, maakunnan liiton erillisprojektia, uutta kuntayhtymää, maakunnan liiton koko maakunnallista joukkoliikennettä sekä uutta kuntayhtymää kaikelle maakunnalliselle joukkoliikenteelle sekä valtion alueellisen junaliikenteen yksikköä.
Selvityksen on tilannut Varsinais-Suomen liiton Scale Up -hanke ja toteuttanut Sitowise.