Auto on iäkkäälle usein itsenäisen elämän edellytys ja haja-asutusalueella suorastaan välttämättömyys. On ymmärrettävää, että ihmiset ajavat autoa yhä vanhempana.
Kun iäkkäiden kuljettajien osuus kasvaa, se vaikuttaa myös liikenteeseen. Sen huomaa jo nyt ajellessaan autoletkassa. Kun autojonon vauhti jää alle nopeusrajoituksen, aika usein letkan keulilla ajelee hiukan vanhempi kuljettaja. Ikääntyneemmät ovat usein rauhallisia kuljettajia. Ikäkuljettajilla on muutenkin vähemmän riskikäytöstä kuin muilla ikäryhmillä. Kokemus ja harkinta ovat turvallisuutta lisääviä tekijöitä. Iäkkäille sattuukin muuta väestöä vähemmän onnettomuuksia, joissa taustalla on riskikäyttäytymistä, kuten alkoholin käyttöä tai ylinopeutta. Saattaa olla jopa niin, että kun ikääntyneiden kuljettajien osuus liikenteessä kasvaa, se rauhoittaa yleisestikin liikennekäyttäytymistä.
Kuljettajien ikääntyminen pitäisi huomioida silti myös liikennesuunnittelussa. Ikä sinällään ei heikennä kuljettajan ajotaitoa, mutta ikääntymiseen liittyy muutoksia, jotka vaikuttavat ajamiseen. Vanhetessa erityisesti hämäränäkö heikentyy. Tästä syystä teiden valaistukseen pitäisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota.
Erityistä huomiota vaatii myös iäkkäiden ajoterveys. Tieliikenteessä menehtyneistä lähes joka kolmas ja loukkaantuneista joka seitsemäs on täyttänyt 65 vuotta. Ikääntyneiden kuljettajien vakavien liikenneonnettomuuksien taustalla ovat useimmiten havainto- ja ajovirheet sekä sairaskohtaukset.
Teija Uitto