Työttömyyden tukitoimet jo aloitettu– Kaupunki on varautunut autotehtaan vähennyksiin tammikuusta alkaen

0
Autotehtaan henkilöstösupistukset eivät kosketa vain Uuttakaupunkia, sillä työssäkäyntialue on laaja.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raimo Löfstedt (kok.) kertoo, että kun Valmet Automotive ilmoitti tammikuussa muutosneuvotteluiden käynnistämisestä, kaupunki aloitti tukitoimien suunnittelun välittömästi. Vielä silloin ei ollut tietoa, kuinka iso joukko autotehtaalta joutuu lomautetuksi ja irtisanotuksi.

– Tälläkään hetkellä emme tiedä, kuinka iso osa näistä ihmisistä asuu Uudessakaupungissa. Se selviää vasta, kun ihmiset saavat tiedon huhtikuussa, miten heidän käy.

Löfstedtin mukaan tilanteessa tärkeintä on auttaa työttömäksi jääviä löytämään uusi työpaikka.

– Erilaisia työryhmiä on perustettu, niissä on myös autotehdas mukana. Yritysten kanssa pohditaan eri mahdollisuuksia. Tukitoimia on jo vireillä.

Löfstedt korostaa, että tilanne on nyt erilainen kuin 90-luvulla, kun autotehtaalla oli isot irtisanomiset.

– Silloin Suomi oli lamassa, nyt meillä on työvoimapulaa, hän vertaa.

Työttömäksi jäävillä on siis mahdollisuuksia työllistyä. Kaupunki järjestää rekrytointimessut 9.5. Uudessakaupungissa. Löfstedtin mukaan messut on ajoitettu niin, että irtisanotut ovat juuri saaneet tiedon työttömäksi jäämisestään.

– Messuille on jo ilmoittautunut yrityksiä, hän sanoo.

Löfstedt arvioi, että vaikein tilanne on työttömäksi jäävillä maahanmuuttajilla. Heitä varten on suunniteltava omaa neuvontaa eri kielillä.

Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Kari Koski (sd.) ei ole ensimmäistä kertaa joukkoirtisanomistilanteen edessä. Hän on ollut aiemminkin ratkaisemassa vastaavaa tilannetta Uudessakaupungissa ja Rauman kaupunginjohtajana oli edessä telakan irtisanomiset.

Koski korostaa, että irtisanominen on ihmisille aina kova paikka.

– Tästä syystä Uudessakaupungissa on tehtävä kunnon ohjelma, mitä tehdään, ja vastuutettava ihmiset.

Kosken mukaan 90-luvun keinot toimivat tässäkin ajassa. Hän muistuttaa, että silloin kaupunki kartoitti pk-yritysten työvoimatarpeen ja niistä löytyikin 300 työpaikkaa.

– Yritykset eivät vain aina ilmoittele vapaista työpaikoista, kun ajatellaan, ettei niihin löydy ketään.

90-luvulla autotehtaalla käytiin töissä Uudestakaupungista, Laitilasta ja Vakka-Suomen pikkukunnista.

– Nyt työssäkäyntialue on paljon laajempi. Rajana taitaa olla Turku ja toisessa suunnassa Eura, Koski arvioi.

Hän korostaa, että Uudessakaupungissa on silti reagoitava vahvasti tilanteeseen.

– Meille kuntana on tärkeää, että homma saadaan hoidettua. Jos ihmisiä putoaa kelkasta, siitä ei seuraa kuin isot kustannukset.

Vaikka alueella on työvoimapulaa ja avoimia työpaikkoja, Koski muistuttaa kohtaanto-ongelmasta:

– Koulutus on olennainen osa ratkaisua.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän