Ekoteko: Ilmastonmuutos ei huolestuta mopoilijaa, mutta herättää ajatuksia

0
Johannes Heilä laittaa kuntoon mopoaan kesää varten.

Johannes Heilä on tyytyväinen mopokortin omistaja. Tällä hetkellä mopo on rikki ja se kaipaa ehostusta, mutta tämä ei ole lannistanut nuorta kuskia.

– Tämä kesä olisi vielä tarkoitus ajaa mopolla, Heilä kertoo.

Lokalahdella asuva Heilä on käyttänyt mopoa yleisen ajelemisen lisäksi kouluun kulkemiseen.

– Kylmimpien säiden tullessa Lokalahdelta ei enää viitsinyt ajaa Uuteenkaupunkiin, joten silloin olin kaverilla Uudessakaupungissa yötä ja siitä jatkoin sitten mopolla aamulla kouluun, 16-vuotias mopoilija sanoo.

– Sitten kun ei enää sekään onnistunut niin pääsin kouluun kaverin auton kyydillä, Heilä jatkaa.

Heilä kertoo hakevansa B-ajokorttia erityisluvalla jo 17-vuotiaana.

– En halua sitä kuitenkaan ennen kesää, Heilä jakaa.

– Ja toki sitten kun se ajokortti on taskussa, niin mopo jää varmasti vähemmälle käytölle kesiä lukuun ottamatta, nuori mopokuski lisää.

Heilä tunnistaa ilmiön siitä, että liikenteen päästöistä puhutaan nykyään enemmän.

– Onhan se selvää, että siitä puhutaan enemmän, koska ilmastonmuutos on mennyt pahempaan suuntaan, Heilä avaa.

Lähiaikoina on ollut paljon puhetta bensan hinnan vaikutuksesta päästöihin.

– Kyllähän bensan hinta pakostikin vaikuttaa ajelemisen määrään ja kyllä varmaan osa ihmisistä suosisi enemmän julkisia, jos bensan hintaa nostettaisiin, Heilä miettii.

– En kuitenkaan millään toivo, että siitä tehtäisiin vielä kalliimpaa, Heilä ottaa kantaa.

Heilä kertoo muistavansa, että yläasteella maantiedon tunneilla puhuttiin liikenteen päästöjen ongelmista.

– Nyt ammattikoulussa ei niistä ole puhuttu enää, koska ei ole mitään luontoaiheisia oppitunteja, Heilä selittää.

– On sinänsä ihan ymmärrettävää, että bensa on kallista, koska se saastuttaa ja kyllähän fossiilisten polttoaineiden käyttöä pitäisi vähentää, Heilä myöntää.

Heilä sanoo, ettei hänen kaveriporukassaan ole tapana pitää mopoja turhaan päällä.

– Sehän käy sitten omankin lompakon päälle, Heilä perustelee.

– Eikä mopot kylläkään edes kuluta niin paljon, Heilä lisää.

Heilä ei kannata Turun ja Uudenkaupungin välille rakennettavaa lähijunaa, josta on aika ajoin ollut puhetta.

– Bussillakin pärjää kyllä täällä, Heilä perustelee.

– Busseja lähtee hyvin Turkuun ja Lokalahdellekin päivällä parin tunnin välein. Olisihan juna ympäristöystävällisempi, mutta toisaalta se vähentäisi myös sitten niiden bussien käyttöä. Kyllähän se olisi myös todella kallis hanke, niin en näkisi sitä sen rahan arvoisena, Heilä selventää mielipidettään.

Lentomatkailuun Heilä suhtautuu liikenteenmuodoista kriittisimmin.

– Lentokoneella matkustamisen päästöjä on kyllä tullut mietittyä, Heilä sanoo.

– Muistan lukeneeni koronan aikaa jutun siitä, miten päästöt olivat laskeneet kun lennettiin vähemmän. Välillä voi lentää lomalla, mutta lentäminen eniten niitä päästöjä tuottaa, hän toteaa.

Julkisuudessa ovat lähiaikoina jotkut kertoneet tulleensa syyllistetyiksi omien liikkumisvalintojensa takia.

– En ole onneksi kokenut, että yksittäisiä ihmisiä yleisesti syyllistettäisiin liikenteen valinnoista, Heilä toteaa.

– Toisaalta minua ei myöskään kiinnosta muiden asenteet, hän lisää.

Monet Heilän kaltaiset nuoret näkevät ajelemisen olevan myös itseisarvo sen lisäksi, että ajamalla pyrkisi vain pääsemään tiettyyn päätepisteeseen.

– Kyllä siinä on hauskinta se, kun mopo kulkee lujaa, Heilä sanoo.

– Jaloilla ei vaan pääse niin kovaa, hän täydentää.

Ajeleminen on Heilän mukaan monelle nuorelle tapa nähdä ulkoilmaa ja tavata kavereita.

– Kyllähän vanhemmatkin on siinä mielessä tyytyväisiä, etten ole koneella istumassa koko ajan, Heilä kertoo.

– Onhan tämä kaveriporukassakin suosittu juttu, jota katsotaan hyvällä, Heilä lisää.

Heilä ei kerro kokeneensa ilmastoahdistusta arjen valinnoista.

– En juurikaan ajattele liikenteen ympäristövaikutuksia ja ympäristökysymykset eivät sinänsä vaikuta valintoihini liikenteessä, Heilä summaa.

– Itseäni ei vielä siis huolestuta ilmastonmuutos, Heilä täydentää itseään.

– Vaikka onhan se totta, että liikennepäästöt on aika iso osa maailman päästöjä, Heilä toteaa.

Iiris Soininen