Uudessakaupungissa alkoi talven hiekoitushiekkojen siivous keskusta-alueelta tänään tiistaina. Ensimmäisenä puhdistetaan tärkeimmät ajoradatsekäkevyen liikenteen väylät.
– Pitkät pyörätiet yritetään ensimmäiseksi siivota, jotta niitä pitkin pääsee hyvin pyöräilemään ja sitten keskustasta aletaan järjestelmällisesti edetä, katujen kunnossapidosta vastaava työpäällikkö Mikko Jalonen kertoo.
Tänä vuonna katujen putsauksesta vastaa Mattilan Maansiirto Oy, joka valittiin urakkaan kilpailutuksen perusteella. Viime vuonna Mattilan Maansiirto harjasi piha-alueet ja Jalosen mukaan he ovat myös katujen siivouksesta vastanneet aiempina vuosina. Viime vuonna urakoitsijana toimi Kuljetusliike A. ja J. Lehtonen.
Hiekoitushiekkaa ei tänä vuonna ole kaduilla niin paljoa, mitä esimerkiksi vuoden 2022 talvena. Tämä nopeuttaa Jalosen mukaan koko urakkaa. Aikaa töiden valmistumiselle on annettu viisi viikkoa.
– Urakkaan sisältyy katujen harjaus, pesu sekä viherkaistojen harjaus. Mikäli säät pysyy suotavina, niin uskon töiden olevan hyvällä mallilla parissa tai kolmessa viikossa, Jalonen toivoo.
Vaihtuvat lämpötilat plussakelien ja pakkasen välillä sekä lumi- ja jääpeitteiden takia kaupungin teille on tullut paljon vaurioita. Lopputalven aikana kadut ovat ehtineet sulata lähes kokonaan, mutta sen jälkeen tullut uusi lumipeite on kuluttanut pintoja ja rakenteita hyvin paljon.
– Pienet reiät ja halkeamat täyttyvät vedestä ja jäätyessään ne poksauttavat päällysteen irti. Paikattavaa on todella paljon, Jalonen toteaa.
Vaihteleva talvi on tuonut ongelmia myös sorakaduille.
– Kun kadut sulavat kokonaisuudessaan ja sen jälkeen päälle sataa uusi lumi, mutta alla ei ole vanhaa kerrosta, niin aura-autot ”haukkaavat” usein paljon myös kadun sorapintaa, joka aiheuttaa epätasaisuutta kaduille.
Katujen kunnostus tehdään aikaisempien vuosien tapaan kestopäällystysohjelman mukaisilla asfaltoinneilla sekä tarvittaessa katujen rakenteiden parantamisilla. Jalonen kertoo, että ohjelma on tällä hetkellä lautakunnassa hyväksyttävänä.
– Ohjelmaan kuuluu pätiä vähän eripuolilta kaupunkia muun muassa Vakka-Suomenkatua, Ketunkalliontietä ja Kalannista lyhyitä osuuksia.
Kunnossapitoon varattuja määrärahoja on Jalosen mukaan hieman vähemmän mitä viime vuonna, mutta ei vähennys ei ole merkittävä.
– Vähennys ei juurikaan vaikuta ohjelmaan. Kyllä me saadaan ihan hyvä määrä teitä päällystettyä, Jalonen vakuuttaa.