Uudessakaupungissa laitetaan nyt stoppi mopojen ja mopoautojen öiselle rallille. Kaupunginhallitus päätti maanantaina, että ruutukaava-alueella kokeillaan ensi kesänä ajokieltoa joka päivä kello 22:n ja 06:n välisenä aikana. Kielto koskee L-luokan ajoneuvojen häiritsevää ajelua.
Kokeilu alkaa kesäkuun 1. päivä ja jatkuu syyskuun loppuun. Kokeilun tulosten perusteella päätetään jatkosta.
Mopojen ja mopoautojen häiritsevästä pärräyksestä on käyty vuosikausien vääntöä kaupungissa. Nuorten yökaahailusta ovat valittaneet kaupungille vuosien mittaan keskustan asukkaat ja yrittäjät. Ensimmäisen kerran asiaa on käsitelty kaupunginhallituksessa jo elokuussa 2011 ja sen jälkeen useita kertoja niin hyvinvointi- ja vapaa-ajan lautakunnassa kuin kaupunginhallituksessakin.
– Ennen tätä päätöstä on haluttu osallistaa nuoret ja koulut sekä hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta miettimään ratkaisua. Ongelma ei ole silti poistunut. Nyt sitten kokeillaan kesän ajan ajokieltoa, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raimo Löfstedt (kok.) toteaa.
Poliisina työskennellyt Löfstedt selventää, että jatkossa turhasta ajelusta voi rapsahtaa sakot.
Kaupungissa on keskusteltu myös moposuoran perustamisesta, mutta sen ongelmana on nähty vastuukysymykset.
Ratkaisu ei syntynyt nytkään yksimielisesti. Kaupunginjohtajan pohjaehdotuksena oli mopojen turhien ajojen kielto. Kokouksessa Jari Valkonen (ps.) ehdotti, että asia lähetetään hyvinvointi- ja vapaa-ajanlautakunnalle.
– Asiantuntijalautakunta poistaa ongelman, jonka seurausta, joutilaiden nuorten aiheuttamaa melua, nyt yritetään paikata ulkonaliikkumiskiellolla, Valkonen perusteli ehdotustaan. Johanna Hurme (ps.) kannatti Valkosen ehdotusta.
Tapio Pääkkö (kesk.) esitti, että kieltoliikennemerkkeihin menevä rahasumma, 3200 euroa, annettaisiin nuorisovaltuustolle, joka pohtisi ratkaisua ongelmaan ja tekisi ehdotuksen nuorten kokoontumispaikaksi. Hänen esitystään kannatti Rauno Aaltonen (kesk.).
Laura Kontu (kok.) esitti, että pohjaehdotuksen lisäksi annettaisiin 3200 euron määräraha nuorisovaltuustolle. Kontun esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.
Kokouksessa äänestettiin ensin Valkosen ja Pääkön esitysten välillä. Valkosen esityksen puolesta äänestivät Valkonen itse ja Hurme, Pääkön esityksen puolesta äänestivät Pääkkö ja Aaltonen. Muut äänestivät tyhjää, myös puheenjohtaja. Koska äänet menivät tasan, kokouksessa valittiin arvalla vastaehdotus pohjaehdotukselle. Arpaonni suosi Valkosen esitystä.
Sitten äänestettiin kaupunginjohtajan esityksen ja Valkosen esityksen välillä. Pohjaehdotusta kannattivat Rauno Aaltonen, Laura Kontu, Kari Koski (sd.), Merja Koski (sd.), Seppo Nikula (kok.) ja Raimo Löfstedt. Valkosen esitystä kannattivat Jari Valkonen, Johanna Hurme ja Tapio Pääkkö. Heli-Päivikki Laurén (sd.) äänesti tyhjää. Äänin 6–3 (1 tyhjä) päätökseksi tuli pohjaehdotus, eli yöllinen ajokielto Rantakadulta Viikaistenkadulle ja Blasieholmankadulta Pietolankadulle.
Ajokieltoalueelle asennetaan 16 kieltomerkkiä lisäkilvin. Liikennemerkkien asennus kustantaa 3 200 eurosta 5 000 euroon.
Kielto koskee L-luokan ajoneuvoja
L-luokan ajoneuvoja ovat moottorikäyttöiset kaksi-, kolmi- tai nelipyöräiset ajoneuvot, kuten moottorilla varustetut polkupyörät, kaksi- ja kolmipyöräiset mopot, kaksi- ja kolmipyöräiset moottoripyörät, sivuvaunulliset moottoripyörät, kevyet maantiemönkijät ja maantiemönkijät sekä kevyet ja raskaat nelipyörät.
Uutisen mukaan yhdessä äänestyksessä äänet menivät tasan ja suoritettiin arvonta. Kuntalain mukaan normaalisti tasaäänessä voittaa se, jonka puoelsta puheenjohtaja äänesti. Nyt puheejohtaja oli äänestänyt tyhjää. Onkohan jossakin säännös, että arvotaan vai olisiko puheenjohtajan pakko äänestää?
Häiritsevä ajokielto on muutenkin voimassa lain mukaan. Sen valvonta ei toimi. Tuskin muutama liikennemerkki muuttaa tilanetta. Nyt ajokielto koskee kaikkia L-luokan ajoneuvoja, myös niitä joiden äänet eivät aiheuta häiriötä. Kieltoja on turha asettaa jos niiden valvonta ei toimi nytkään.
Kommenttien lisääminen on estetty.