
Hautausmaan ja Käätyjärven lähettyvillä on kuvattu lyhytelokuvaa. Kyseessä on Musta lammas -nimeä kantava komedia, josta on valmistuessaan tarkoitus tulla noin viiden minuutin mittainen katsaus erääseen aurinkoiseen kesäpäivään.
Elokuva on Iranista Suomeen ja Uuteenkaupunkiin viime vuoden lopulla saapuneen ohjaajan ja käsikirjoittajan Arash Sajadifaridin käsialaa.
– Elokuvan teko Suomessa oli nautinnollista, koska ihmisillä on hyvät ryhmätyötaidot. Täällä ollaan kärsivällisiä ja kohteliaita, ne ovat tärkeitä taitoja elokuvamaailmassa, Sajadifarid sanoo.
Uuteenkaupunkiin sijoittuvan lyhytelokuvan käsikirjoitukseen oli alun perin kirjoitettu poliisipartio, jossa oli sekä mies että nainen, mutta Sajadifarid muutti käsikirjoitusta huomatessaan, kuinka poliittisesti vapaita suomalaiset naiset ovat.
– Sain tehdä Suomessa elokuvan, joka juhlistaa tasavertaisia ja kunnioitettuja naisia. Kulttuurilla ei ole rajoja ja ihmiset ovat kunkin valtion voimavara riippumatta siitä, millaisia he ovat, mutta länsimaista voisi ottaa moni maa oppia, Sajadifarid summaa.
Elokuvassa on kolme uusikaupunkilaisille jo teatterin lavalta tutuksi tullutta näyttelijää. Johanna Sillgren esittää elokuvan pääosassa olevaa keski-ikäistä naista, joka lähtee ajelulle keltaisella vanhalla Volvolla. Elokuvan nimi liittyy hänen hahmonsa luonteeseen.
Hänet pysäyttää kaksi siviiliautolla kulkenutta poliisia, joita näyttelevät Emmi Mickelsson ja Laura Heino.
– Elokuva kertoo poliisipartion rauhallisesta päivästä ja väärinkäsityksestä, jonka jälkeen päivä muuttuu huomattavasti vauhdikkaammaksi, Heino kertoo.
Sillgren ja Heino ovat aiemminkin olleet avustajina elokuvissa, mutta Mickelsson oli ensimmäistä kertaa videokameran edessä.
– Teatterilavalla on suuret ilmeet, kova ääni ja vahva meikki. Nyt piti opetella siihen, ettei elokuvassa pidä ylinäytellä. Kuvauspäivän aikana aloimme vähitellen ymmärtää, mitä Arash haluaa ja rentouduimme kameran edessä, Heino lisää.
Lyhytelokuvan näyttelijät valittiin teatterille tutusta väestä jo keväällä ja sen jälkeen työryhmä aloitti kohtausten treenaamisen ja rekvisiitan hankkimisen.
– Autoimme muun muassa poliisien univormujen lainaamisessa sekä tuotannossa. Minä äänitin elokuvan ja autoin tuottajana muutenkin paikallisten asioiden hoidossa. Kulttuuripalvelut myönsi Arashille myös tuhannen euron apurahan elokuvan tuotantoon, kaupungin kulttuurituottaja Joni Pietiläinen kertoo.

Sajadifarid puhuu äidinkielenään farsia, mutta hänen työkielensä on englanti. Hän käyttää apunaan myös puhelimen tulkkisovellusta, jotta väärinkäsityksiltä vältytään. Elokuvan saapui kuvaamaan Sajadifaridin Tallinnassa asuva siskon poika Salar Mahdavi, joka toimi myös tarvittaessa tulkkina.
– Elokuvaa tehtiin hyvin ammattimaisesti ja Arash on rautainen osaaja. Kuvauspäivä oli niin hieno kokemus, että lähtisin ilman muuta uudestaan. Oli kieltämättä erikoinen kokemus kulkea aidossa poliisiunivormussa. Kuvauspäivä oli hyvin helteinen ja raskaissa varusteissa juokseminen oli yllättävän rankkaa, Mickelsson kertoo.
Elokuvan tekijänoikeudet ovat Sajadifaridilla, mutta alustavien keskusteluiden mukaan syksyllä valmistuvaa elokuvaa tarjotaan useille lyhytelokuvafestivaaleille. Festivaalit itse päättävät ohjelmistoonsa valittavat elokuvat.
– Sen lisäksi olemme jo sopineet Arashin kanssa, että Musta lammas esitetään jossain vaiheessa Uudessakaupungissa, Pietiläinen lupaa.
Kaupungin kulttuuripalvelut hankki viime vuonna käyttöönsä kamera- ja äänityskalustoa, joita lainataan kaupunkilaisille.
– Jos tämä lyhytelokuva toimisi kimmokkeena muillekin ja kaupunkilaiset innostuisivat tekemään elokuvakokeiluja. Kulttuuripalvelut neuvovat laitteiston käytössä ja ohjaamme eteenpäin elokuvaprojekteissa, Pietiläinen sanoo.
Arash Sajadifarid on elokuvasuvun jälkeläinen

Iran on maailman neljänneksi suurin elokuvateollisuus Intian, Yhdysvaltojen ja Ranskan jälkeen. Arash Sajadifarid tulee Iranissa tunnetusta elokuvasuvusta, jossa on useita ohjaajia, käsikirjoittajia, kuvaajia ja näyttelijöitä.
– Isäni on Farid Sajjad, joka oli mukana vuonna 2016 Oscar-palkitussa The Salesman -elokuvassa. Kyseessä oli iranilais-ranskalainen tuotanto. Minä olen kuitenkin ansioitunut omilla töilläni, enkä ratsasta isäni maineella, Sajadifarid korostaa.
Hänen ensimmäinen koko illan elokuvansa oli nimeltään Terminal, se kiellettiin Iranissa liian poliittisena. Elokuva kertoi afganistanilaisesta maahanmuuttajatytöstä, joka nukkuu bussissa, eikä hänellä ole kotia tai ruokaa.
– Vastustan elokuvillani Iranin nykyistä poliittista tilannetta. Kotimaassani joutuu ongelmiin, jos kyseenalaistaa liikaa valtiovaltaa. Moni minunkaltainen elokuvantekijä on joutunut vankilaan tai kadonnut mystisesti. Pakenin kotimaastani, koska minua vainottiin tekemieni elokuvien vuoksi, Sajadifarid kertoo.
Sajadifarid kertoi taustastaan Suomen Maahanmuuttoviraston väelle ja paikallisessa vastaanottokeskuksessa. He ottivat yhteyttä Uudenkaupungin kaupungin kulttuuripalveluihin, joka päätyi tukemaan Musta lammas -elokuvan tekemistä.
Sajadifarid on jo aloittanut seuraavan elokuvaprojektinsa, joka kuvataan syksyllä Kanadassa. Hän toimii Suomesta käsin, mutta on saanut avukseen kaksi assistenttia Kanadaan.
– Elokuva kertoo vuoden 2020 tapauksesta, jossa Iranin valtio ampui alas ukrainalaisen matkustajalentokoneen. Iranin Teheranista lähteneen koneen 176 matkustajaa kuoli. Heistä 55 oli Kanadan kansalaisia ja 30 pysyviä asukkaita, moni oli alun perin iranilaissyntyisiä. Elokuva pureutuu psykologiaan ja perhesuhteisiin, joita tapahtuman ympärillä on, Sajadifarid kuvailee.
Sajadifarid haluaisi jäädä Suomeen, koska maasta on tullut elokuvaohjaajalle jo toinen koti. Sajadifarid suhtautuu ilolla ja kunnioituksella siihen, kuinka vapaa ja demokraattinen Suomi on.
– Onnittelen suomalaisia tällaisen maan rakentamisesta. Uusikaupunkilaisia onnittelen siitä, kuinka kaunis ja rauhallinen kaupunki teillä on. Olen onnekas, että juuri tämä kaupunki valittiin minulle, hän sanoo.