
Laitilantien epäonnistuneeksi todetun tiemerkintäkokeilun tärinäraidat tien reunoilta piti poistaa kesän alkupuolella, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut. Laitilan ja Uudenkaupungin aktiivipyöräilijät yrittivät vauhdittaa korjauksia sunnuntaina tempauksella.
Tien reunaan louhitut tärinäraidat kaventavat pyöräilijälle turvallista piennarta, sillä niiden päällä ei voi ajaa. Raidat tehtiin aikanaan liikenneturvallisuuden nimissä, niiden tarkoitus oli kertoa autoilijalle, että ollaan liian reunassa.
Pyörätietä ei Kalannin ja Kodjalan välille ole saatu. Suunnitelmat ovat olleet valmiit jo useita vuosia, mutta rahoitus puuttuu. Ensiavuksi Ely-keskus lupasi uusia pinnoitteen ja samalla poistaa reunatäristykset, keskiviivan kohdalla louhitaan tärinäraita, joka tutkimusten mukaan ehkäisee jonkin verran autojen väärälle kaistalle ajautumista.
Sunnuntain tempaukseen osallistui noin 40 pyöräilijää. Vuosi sitten mukana oli väkeä paljon enemmän, mutta monelle silloin mukana olleelle pyöräily vilkkaasti liikennöidyn tien reunassa oli liikaa eikä kokemusta haluttu uusia, vaikka asiaa sinänsä pidetäänkin tärkeänä.
Kalantilaiset Sirpa ja Kari Lehtiranta pyöräilevät paljon, jopa pari sataa kilometriä viikossa. Tämän kesän pisin pyörälenkki suuntautui Kustaviin ja takaisin. Laitilantielle pyöräilemään heitä ei kuitenkaan saa kuin vain sunnuntain tapaisessa tempauksessa hyvän asian puolesta.
– Käyn Laitilassa töissä ja voisin hyvin pyöräillä työmatkat ainakin kesäaikaan, mutta kun en voi. Laitilantielle ei viitsi lähteä riskeeraamaan, liikaa sattuu jänniä tilanteita joka kerta, Kari sanoi.
Samaa mieltä on Niina Kulmala . Hänkin pyöräilisi mielellään työmatkat Kalannista Laitilaan ja takaisin, mutta ei ole Laitilantielle uskaltautunut enää pitkään aikaan.
Kalannista pääsee Laitilaan kyllä hiljaisia sorateitä pitkin, mutta matka kasvaa reilusti ja tuplaantuva aika tekee työmatkapyöräilystä käytännössä mahdottoman.
Suunnitellussa kevyen liikenteen väylän linjauksessa erityisesti Laitilan päässä ihmetyttää se, että linja kulkisi neljän asuintontin kautta käytännössä niiden pihalta. Se on kuitenkin Ely-keskuksen laskelmissa todettu edullisimmaksi vaihtoehdoksi, mutta kun rahaa ei riitä siihenkään, niin pyörätietä saadaan odotella todennäköisesti vielä pitkään.
Ely-keskuksen selityksiä uudesta päällystyksestä ja reunaurien poiston viivästymisestä eivät tempauksen osallistujat purematta nielleet. Jos työlle on sovittu aika, niin siitä pitää pitää kiinni eikä voi sanoa, että urakoitsijalla sattui olemaan muuta tekemistä. Ainakin kunnon myöhästymissakot tulisi vaatia ja siirtää ne pyörätien rakentamisrahastoon, niin olisi ainakin vähän rahoitusta koossa.
Jussi Arola