Tärinämerkintöjen ansiosta autoilijoiden liikenneturvallisuus lisääntyi, mutta pyöräilijöiden heikentyi, kun tärinämerkintä kavensi pyöräilijöiden käyttämää piennarta. Ely-keskus on tätä jälkikäteen kommentoinut niin, että ratkaisua tehtäessä pyöräilijöiden määrä oli vähäinen.
Pyöräily on tosiaan viime vuosina lisääntynyt, kun yhteiskunta on kannustanut hiilineutraaliin liikkumiseen ja sähköpyörät tekevät pyöräilystä helpompaa. Hyvällä pyörällä työmatkan Laitilasta Uuteenkaupunkiin ajaa kohtuullisessa ajassa.
Tieosuudella olisi enemmänkin pyöräilijöitä, jos olosuhteet olisivat paremmat. Nyt Kalannin ja Kodjalan välillä on suorastaan hengenvaarallista pyöräillä. Piennar on paikoin vain 25 senttimetriä leveä. Kun tien reunassa on vielä kaide, pyöräily on suorastaan tarkkuusajoa. Kun ohi pyyhältää rekka tai kuorma-auto, sen vauhdin imussa pyörä helposti heilahtaa. Viime kesänä nuori pyöräilijä menetti henkensä onnettomuudessa kantatie 43:lla.
Onnettomuuden jälkeen Ely-keskus alensi nopeusrajoitusta tieosuudella satasesta 80 km:iin tunnissa. Lisäksi tänä kesänä Kalannin ja Kodjalan väli piti päällystää uudestaan niin, että heräteura saadaan pois pientareelta. Se helpottaisi edes hieman pyöräilijöiden liikkumista. Asfalttityökoneita ei vain ole vielä kantatie 43:lla näkynyt.
Väylävirasto on nostanut kantatie 43:n kevyenliikenteen väylän vuosien 2024–2031 investointiohjelmaan. Toivottavasti väylän rahoitus saadaan jo ensi vuoden budjettiin. Koska tiellä on paljon rekkaliikennettä, pelkästään heräteuran poisto pientareelta ei tuo riittävää turvallisuutta pyöräilijöille.
Teija Uitto