
Pelikehittäjä ja liikemies Peter Vesterbacka on tunnettu Suomessa ja ympäri maailmaa punaisesta hupparista ja mobiilipeli Angry Birdsin yhtenä keulakuvista. Nykyään hänellä on taustaa monesta muusta hankkeesta, joista yhden takia hän oli tiistaina vierailulla Uudessakaupungissa lukiossa ja ammattiopisto Novidassa.
Vesterbacka on mukana Finest Future -yhtiössä, jonka ajatuksena on, että tulevaisuudessa suomalaisten lukioiden opiskelijakato voitaisiin paikata ulkomaisilla opiskelijoilla.
Yrityksen toimintamallina on markkinoida suomalaista lukiokoulutusta ja tarjota Suomeen opiskelemaan haluaville nuorille kielikoulutusta jo lähtömaassa.
– Nuoret oppivat kielen lähtömaassa, mittaavat motivaation ja sitten he tulevat tänne suorittamaan lukion ja korkeakoulun. Viiden vuoden päästä he voisivat saada kansalaisuuden, jäisivät tänne asumaan ja perustaisivat perheen ja ehkä myös oman yrityksen, Vesterbacka selitti yrityksen tavoitetta.
Vesterbacka tapasi tiistaipäivänä opiskelijoiden lisäksi sekä lukion että Novidan muuta henkilökuntaa. Lukion rehtori Esa Pirkola halusi kuulla Vesterbackan ideoita, jotta asiaa voi myöhemmin pohtia tulevaisuuden päätöksiä varten.
– Pääideahan tässä on se, että alkaisimme taklata 2030-luvulla pienenevien toisen asteen opiskelijoiden ikäluokkien kokoa hankkimalla aktiivisesti opiskelijoita. Uki on muutenkin kansainvälinen kaupunki, Pirkola huomautti.
Finest Future toi ensimmäisen kerran Suomeen 15 nuorta vuonna 2021 seitsemälle eri paikkakunnalle. Viime vuonna nuoria tuli 300, tänä vuonna jo 1 000 ja lukioiden määrä on kasvanut myös roimasti. Toimintaa on tarkoitus laajentaa myös Ruotsiin ja Viroon.
Lukiolaisille Vesterbacka halusi kertoa oman tarinansa hänen aiemmin edustamansa peliyritys Rovion ja Angry Birds -pelin noususta yhdeksi maailman tunnetuimmaksi brändiksi.
Tiivistettynä Rovion tarina alkoi vuoden 2003 aikana, kun Vesterbacka järjesti mobiilialustoille pelintekokilpailun, jonka voitti kolme nuorta opiskelijaa Teknillisestä korkeakoulusta.
– He kysyivät minulta, mitä meidän kannattaisi seuraavaksi tehdä. Annoin heille ohjeen, että tehkää sitä, mitä rakastatte tehdä, Vesterbacka ohjeisti.
Opiskelijat perustivat sen jälkeen Rovion ja yrityksen 52. julkaistu peli vuonna 2009 räjäytti lopulta markkinat. Nopeasti Angry Birds levisi Suomen ja Pohjoismaiden kautta Yhdysvaltoihin ja muualle maailmaan.
– Kaikki lähti rakkaudesta lajiin. Teillekin hyvänä vinkkinä, että mitä tahansa päädytte tekemään elämässä, tehkää sellaisia asioita, joista tykkäätte.
Toinen oppi, jonka Vesterbacka jakoi omista kokemuksistaan, oli usko omiin taitoihin ja kykyihin. Kaksi vuotta julkaisusta Angry Birds saavutti 100 miljoonan latauskerran haamurajan, jota pidettiin Rovionkin sisällä mahdottomana.
– Asiat ovat mahdottomia, jollet tiedä, miten ne tehdään. Kaiken voi oppia, jonka jälkeen asiat helpottuvat, Vesterbacka muistutti.