Yrittäjän arkea: Kauppiaan pitää pysyä ajan hermoilla

0
Marko Oksanen saapui Uudenkaupungin K-Raudan kauppiaaksi viisi vuotta sitten.

– Työtä se on, sanoo Marko Oksanen , kun häneltä kysyy minkälaista on yrittäjän arki.

Melko tarkalleen viisi vuotta sitten Uudenkaupungin K-Raudan kauppiaaksi ryhtyneellä Oksasella on rautakaupassa työskentelemisestä jo 35 vuoden kokemus.

Oksanen päätyi alalle hieman sattumalta, sillä hän lähti alun perin opiskelemaan maa- ja metsätalousalaa. Salossa syntynyttä Oksasta pyydettiin kesätöihin paikalliseen rautakauppaan.

– Ei pitänyt jäädä sinne, mutta sinne jäin.

Liikkeiden nimet ovat vaihtuneet monta kertaa muun muassa yrityskauppojen vuoksi, mutta käytännössä Oksanen on ollut aina samalla työnantajalla töissä. Nykyisin kaikki Keskon rautakaupat ovat K-Rautoja.

– Aloitin puutavarakauppiaana. Olen ollut yritysmyyjänä ja sitten yrittäjänä, Oksanen kertaa.

Keskon esimies- ja kauppiasvalmennukset käynyt Oksanen siirtyi aina saman ketjun liikkeestä toiseen, kun paikkoja vapautui.

Kauppiasuransa Oksanen aloitti Vammalassa, josta siirtyi edelleen Kangasalle. Välissä hän oli kahdenkin rautakaupan yrittäjänä Nokialla ja Sastamalassa, kunnes siirtyi Uuteenkaupunkiin vuonna 2018.

– Kahden rautakaupan yrittäjänä oleminen oli aika raskasta puuhaa. Kyllä yksi on mukavampi, Oksanen myöntää.

Oman osaamisen päivittäminen on Oksasen mielestä itsestään selvää, jos haluaa palvella asiakkaita.

– Ei muuten pysty toimimaan. Rakennusalan ammattilaisten kanssa pitää olla erityistä osaamista.

Monella alalla tulee uusia määräyksiä jatkuvasti. Samoja maaleja, lakkoja, öljyjä ja tuholaisaineita ei voi enää käyttää, mitä muutama vuosikymmen sitten olisi vielä suositeltu.

– Uusi kemikaalilaki tulee voimaan, niin vanhat tuotteet poistuvat ja tulee uusia tilalle. Ne ovat vaarallisia aineita, mitä on iät ajat käytetty.

Hän on huomannut, että erityisesti naiset ovat tarkempia valitessaan luontoystävällisempiä tuotteita, mutta muutenkin ekologisuus korostuu nykyään enemmän rautakaupan valikoimassa.

Alalla on moni asia muuttunut 35 vuodessa paljon, lähinnä jo tekniikankin kehittyessä.

– Järjestelmät ovat muuttuneet. Kun ennen piti tehdä käsin lähetteitä, nyt kaikki hoituu valmiiksi ohjelmilla.

Asiakkaissa on edelleen paljon tee se itse -miehiä ja naisia, mutta yhä enemmän halutaan valmiina.

– Enemmän tehdään avaimet käteen -periaatteella kuin aiemmin. Asiakkaat tilaavat ja haluavat valmiiksi tehtyä laituria tai terassia.

Kesäasukkaita on luonnollisesti Uudessakaupungissa paljon asiakkaina. Tyypillistä asiakasta Oksanen ei kuitenkaan osaa kuvailla, niin monenlaista kävijää löytyy.

– Toinen laittaa pihaa, toinen sisustaa tai tekee remonttia. Laidasta laitaan.

Korona, hintojen nousu ja toisaalta taas lasku ovat viimeisten vuosien aikana vaikuttaneet kauppaan. Lopulta alalla on aina menossa nousu- tai laskukausia, eikä korona-aikakaan tehnyt suurta eroa.

– Pihan remontointi oli isompaa, kun ei voinut matkustaa, Oksanen antaa yhden esimerkin korona-ajalta.

– Nyt taas hinnat ovat pudonneet. Esimerkiksi kestopuusta tehdään paljon, kun hinnat ovat laskeneet 30–40 prosenttia, hän jatkaa.

Rautakauppa ei tarkoita vain rakentamista ja työkaluja, vaan esimerkiksi piha- ja vapaa-ajan tuotteita on lisätty liikkeessä jatkuvasti. Oksanen mainitsee erikseen grillien ja grillaustarvikkeiden suosion kasvun.

Omalla vapaa-ajallaan Oksanen tykkää matkustella kotimaassa ja ulkomailla lähinnä historiaan tutustuen.

– Kesäaika on intensiivistä, mutta ajoittain ehtii lomailla. Pari päivää silloin tällöin ja pitkiä viikonloppuja.

Rauta Marko Oy


Yrittäjä: Marko Oksanen

Yrittäjänä alalla: 15 vuotta

Perustamisvuosi: 2008

Ala: rauta- ja rakennustarvikkeiden vähittäiskauppa

Työntekijöiden määrä: 12

Tässä juttusarjassa esitellään paikallisia pienyrittäjiä muutaman viikon välein. Seuraavana on vuorossa Pikkuherkun kauppias Jimi Wiren.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän