– Silloin viisi vuotta sitten kesällä tuli lakimuutos, jonka myötä on kevyemmin myönnetty lupia, kertoo Traficomin palvelukokonaisuuden päällikkö Henna Antila .
Antilan mukaan kehitys on jatkunut tänäkin vuonna kasvusuuntaisena. Ajokorttilainsäädäntöä pyrittiin uudistamaan siten, että B-ajokortin ikärajaa olisi tietyin edellytyksin laskettu 17 ikävuoteen, mutta lain valmistelu raukesi istuntokauden päättyessä. Ikäpoikkeuslupakäytäntö jatkuu siis yhä vilkkaana.
– Toki odotimme sitä, se oli hyvä hallituksen esitys. Samalla olisi luotu rajoituksia 17-vuotiaiden ajamiseen, Antila toteaa viitaten esityksessä pohdittuihin rajoituksiin matkustajamäärän ja yöllisen ajamisen suhteen.
Ikäpoikkeuslupien määrä maaseudulla on suhteellisesti suurempi kuin kaupungeissa, sillä luvan saamisen edellytyksenä on se, ettei julkisilla liikennevälineillä pääse kohtuullisesti kulkemaan koulu-, työ- tai harrastusmatkoja, ja että ne ovat yli viisi kilometriä suuntaansa.
Vuonna 2022 B-ajokortin sai Uudessakaupungissa 50% 17-vuotiaista. Koko maan osalta luku on 28%.
– Sanotaan, että se ikäpoikkeuslupa alkaa olemaan arkipäivää, kertoo ajo-opettajana 20 vuotta toiminut Esa Uusitalo .
Ajokorttien hankkimisessa on Uusitalon mukaan tapahtunut muitakin muutoksia. Kevytmoottoripyöräkortteja hankitaan vähemmän kuin ennen, mutta erityisesti traktorikortit ovat kasvattaneet suosiotaan. Traktorikortin ikäraja on 15, mutta sillä saa ajaa 60 kilometriä tunnissa kulkevia ajoneuvoja.
– Eniten on muuttunut traktorikortin suosion kasvu. Siihen riittää neljä tuntia teoriaopetusta ja teoriakoe. Ajotaidon mittaamisen puute on mielestäni outoa, kun voidaan kuitenkin ajaa 60 km/h mönkijällä kavereita kyydissä, Uusitalo toteaa.
Suoritettujen ajokokeiden suhteen muutos on jyrkempi. Ajokokeen 17-vuotiaana suorittaneita oli Ajovarman Uudenkaupungin toimipisteessä vuonna 2018 vain yhdeksän, mutta jo seuraavana vuonna 159.
Vuonna 2020 17-vuotiaana ajokokeen suorittaneiden määrä ylitti jo 18-vuotiaiden osuuden. Vuoden 2022 osalta alaikäisenä ajokokeen suoritti 204 henkeä, siinä missä 18–24-vuotiaat suorittivat niitä yhteensä 172 kappaletta.
– Ikäpoikkeuslupia haetaan edelleen vilkkaasti. Aika paljon on jonossa hakemuksia, kertoo Ajovarman Lounais-Suomen aluevastaava Sakari Savola .
Savola kertoo ikäpoikkeuslupien yleistyneen koko maassa, joskin kausivaihtelua on hänen mukaansa paljon.
– Me toivoisimme, että kun muilta osin hiljenee, tulisi talvikaudella enemmän suorituksia. Jostain syystä meidän kysynnässä kausivaihtelu on lisääntynyt, Savola toteaa.
Ajokokeiden hyväksymisprosentti ensimmäisellä yrityskerralla on Uudessakaupungissa 17-vuotiaiden kohdalla yleisesti ottaen kaikkia muita ikäluokkia korkeampi. Ainoastaan 45–49-vuotiaat suorittavat ajokokeen joinain vuosina suuremmalla läpimenoprosentilla. Tulos on samansuuntainen valtakunnallisesti.
– Siinä motivaatio on omalla tavallaan selittävä tekijä. Halutaan suorittaa se kortti, kun siihen on syy, Savola kertoo ja lisää, että 17-vuotiaana ajokortti hankitaan nimenomaan selkeän tarpeen vuoksi, jolloin motivaatio on korkealla.
Uusitalo puolestaan kertoo, ettei hän niinkään katso läpäisyprosenttia, vaan liikennekäyttäytymistä.
– Mitä tapahtuu sen kokeen jälkeen, siinä se mitataan, kun kaveritkin ovat kyydissä, Uusitalo toteaa ja lisää, että ajokokeessa voivat hyvätkin kuljettajat kohdata odottamattomia tilanteita.
Moitteita nuoret kuskit eivät saa.
– Asiakkaina he ovat ihan samanlaisia kuin muutkin. Minun mielestäni nuoret ovat aina käyttäytyneet fiksusti, ei ainakaan huonompaan suuntaan ole mennyt, hän kertoo.
Ajokortti hankitaan nykyään usein opetusluvalla. Opetuslupa-opettajille Savolalla on viesti.
– Nyt olisi äärimmäisen tärkeää, että opettajat kävisivät Traficomin sivuilta hakemassa tietoa. Niin moni asia on muuttunut, hän toteaa viitaten siihen, että monen opetusluvalla opettavan ajokoulusta on jo vuosia tai vuosikymmeniä aikaa.