Viime vuodet ovat olleet yrittäjillekin monin tavoin haastavia ja muutokset yritysten toimintaympäristössä arvaamattomia. Lisäksi muutoksiin on ollut usein jopa mahdoton reagoida. Tästä esimerkkinä sähkön hinnan nopea nousu viime vuonna.
Yrittäjän päivä -säätiön puheenjohtaja, yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki muistutti lehdistötiedotteessaan, että meillä kaikilla on tärkeä tehtävä auttaa omalta osaltamme yrittäjiä selviämään yli haastavien aikojen. Näin siksi, että yritykset luovat Suomeen työpaikkoja ja rakentavat koko maan hyvinvointia.
Tämä on erityisen tärkeää juuri nyt, kun näyttää yhä vahvemmin siltä, että koko Suomi on vajoamassa taantumaan.
Kuluttajan kannalta yksinkertaisinta on suosia omissa kulutusvalinnoissa Suomessa valmistettuja ja suunniteltuja tuotteita, suomalaisia palveluja sekä yhteiskunnallista hyvää tuottavia yrityksiä. Nämä tuotteet, palvelut ja yritykset tunnistaa Suomalaisen Työn liiton merkeistä. Näitä on kolme erilaista.
Avainlippu-alkuperämerkistä tunnistaa Suomessa valmistetun tuotteen tai Suomessa tuotetun palvelun, jonka kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Design from Finland -merkistä tunnistaa puolestaan suomalaisen yrityksen, joka on investoinut tuotteidensa tai palveluidensa suomalaiseen muotoiluun.
Kolmas merkki on kuluttajille varmasti tuntemattomampi Yhteiskunnallinen Yritys -merkki. Tästä merkistä tunnistaa yrityksen, joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Ne ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Näitä yrityksiä edustavat esimerkiksi ensiapukoulutusta tarjoava Punainen Risti Ensiapu Oy tai puhtaiden vesistöjen puolesta työskentelevä KYYV Tutkimus Oy.
Toki jokainen tekee kulutusvalintansa omien mahdollisuuksiensa mukaan. Mutta pienetkin suomalaista yritystoimintaa ja työtä tukevat teot merkitsevät.
Maija Ala-Jääski