
Kaupungissa on hieman yli vuoden verran tarjottu maksutonta asumisneuvontaa kaupunkilaisille. Asumisneuvonta on Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aran:n rahoittama hanke, jota tehdään yhteistyössä Uudenkaupungin kaupungin sekä kaupungin vuokrataloyhtiöiden kanssa.
Tavoitteena on ennen kaikkea tukea ja neuvoa asiakkaita asumiseen liittyvissä haasteissa sekä etsiä yhdessä ratkaisuja tilanteeseen.
– Jossain kaupungeissa on toki ollut jo vuosia asumisneuvontaa, mutta ne eivät välttämättä ole kaupungin alaisuudessa, vaan isännöintiyhtiöiden, kaupungin asumisneuvoja Sari Siivonen huomauttaa.
Viime huhtikuusta lähtien asumisneuvojana työskennellyt Siivonen auttaa ja neuvoo yhdessä toisen asumisneuvojan, Paula Kesäläisen, kanssa avun tarpeessa olevia asiakkaita asumiseen liittyvissä asioissa. Näitä voivat olla esimerkiksi asumiseen liittyvät tuet, etuudet ja niiden hakeminen, vuokran- tai vastikkeen maksuvaikeudet tai naapurustoriitojen selvittely.
– Yleisellä tasolla olemme tekemisissä kaikkien asumiseen liittyvien murheiden ja asioiden kanssa, Siivonen tiivistää.
Pääsääntöisesti lievimmät asiat, joihin pyydetään neuvoa, ovat esimerkiksi vuokra-asuntohakemuksen tekemisessä.
– Tällä hetkellä suurin ryhmä, joka meitä työllistää, on naapurustoriidat. Niiden sovittelu kuuluu meidän tehtäviin. Lisäksi paljon on keräilypakosta kärsiviä ihmisiä eli asunnosta löytyy palokuormaa liikaa, asumisneuvojat luettelevat.
Asumisneuvojat toivovat avun ja neuvon tarpeessa olevia ihmisiä ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä, jotta mahdollisissa ongelmissa voidaan olla avuksi hyvissä ajoin.
– Moni miettii aika kauan yhteydenottamista ja pohtivat, onko ongelmani tarpeeksi iso. Mutta kannattaa olla pienimmistäkin asioista yhteydessä, neuvojat korostavat.
Monet yhteistyötahot, kuten isännöitsijät, sosiaalipalvelu, työllisyyspalvelu tai vanhustyö neuvovat asukkaita olemaan yhteydessä asumisneuvojiin ongelmatilanteissa.
– Tärkeää on myös, että meille ilmoittaja on asiakkaaseen ensin yhteydessä, että hän ottaa yhteyttä asumisneuvojiin, Siivonen huomauttaa.
Siivonen ja Kesäläinen kuvailevat työtään asukkaan rinnalla kulkijoina. Neuvojat eivät jätä asiakkaitaan yksin ja jos he eivät pysty auttamaan, niin Siivonen ja Kesäläinen ohjaavat asiakkaan oikean tahon luokse.
– Ei me sanota, miten kuuluisi asua, mutta ohjaamme, kuuntelemme ja yhdessä pyrimme löytämään ratkaisuja ongelmiin, Kesäläinen sanoo.
Siivonen lisää, että asiakkaat kokevat heidät turvalliseksi linkiksi eri viranomaistahojen välillä.
Puolen vuoden sisällä asumisneuvojilla on omien laskujen mukaan ollut noin sata eri asiakkuutta. Osa asiakkuuksista ovat pitkäaikaisia, toiset ovat lyhyitä yhden tai kahden tapaamisen kestäneitä asiakkuuksia.
Siivonen ja Kesäläinen toivovat mahdollisten asiakkaiden olevan yhteydessä heihin suoraan puhelimitse tai sähköpostilla. Asumisneuvojilla ei ole vakituista toimitilaa, mutta yhteystiedot löytyvät kaupungin verkkosivuilta.
– Helposti monet asiat, joihin meiltä kysytään neuvoa, ovat negatiivissävyisiä. Helposti asiakkaan mieliä piristää, että joku kuuntelee heitä ja myötäelää heidän kanssaan tilannetta. Tämä on ihmisten kanssa yhdessä elämistä ja aina yritämme auttaa, Kesäläinen päättää.