Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä 1.11. – 31.3. välisenä aikana, jos keli sitä edellyttää. Kuten tiedämme, tällä alueella nastat kuluvat usein pitkään asfalttiteillä ennen kuin niitä oikeasti tarvitaan. Tästä syystä moni miettii, olisiko sittenkin parempi valita kitkarenkaat. Kitkarenkaita saa käyttää joustavammin.
Kitkarenkaita puoltavat myös muut perusteet. Vuonna 2020 voimaan tullut tieliikennelaki mahdollisti tienpitäjille sen, että ne voivat rajoittaa nastarenkailla ajoa. Helsingin kaupunki päätti viime talvena kolmevuotisesta kokeilusta, jonka aikana läpiajo Lönnrotinkadulla on nastarenkailla kielletty. Kokeilun tavoitteena on parantaa kaupungin ilmanlaatua ja ääniympäristöä. Helsinki pyrkii ilmansuojelusuunnitelmassaan vähentämään nastarenkaiden osuuden 30 prosenttiin ja lisäämään kitkarenkaiden osuuden 70 prosenttiin talvikauteen 2030–2031 mennessä.
Veikata voi, että samankaltaisia ratkaisuja tehdään myös muissa suurissa kaupungeissa.
Suomi on jakaantumassa autoilussa kahteen alueeseen. Valtaosa suomalaisista, reilusti yli 70 prosenttia, asuu kaupunkimaisessa ympäristössä. Tästä syystä autoilua koskevia ratkaisuja tehdään enenevästi siitä lähtökohdasta, että liikkuminen tapahtuu kaupungissa.
Täällä Vakka-Suomessa ajetaan useammin jäisillä kuin lumisilla teillä ja ainakin rengasmyyjien mukaan nastarenkaat ovat parempi valinta jäisillä pinnoilla. Rengasteollisuus on myös kehittänyt nastarenkaista ympäristöystävällisempiä. Renkaiden rakennetta, kumisekoitusta ja nastateknologiaa on parannettu.
Täällä sääolosuhteet ratkaisevat, millä ajetaan. Kaikilla ei ole sitä vaihtoehtoa, että voisi hypätä bussiin tai ratikkaan, jos ajokeli on huono.
Teija Uitto