Kun kuluvan vuoden alusta lähdettiin liikkeelle, sote-alueet saivat valtiolta pesämunakseen kaikki ne vero-,valtionosuus- ym. rahat, joilla kunnat, sairaanhoitopiirit ja muut toimijat olivat edellisvuonna samaa toimintaa pyörittäneet. Totta, alueet joutuivat myös ottamaan liikkeenluovutuksella kaikki soten parissa työskennelleet entisinä työntekijöinä. Samoin sopimukset, lisenssit ja muut rasitteet sekä vuokraamaan toimitilansa kunnilta.
Mutta silti – eikö se suuruuden ekonomia riittänytkään kannattelemaan alueita kun ne nyt kärvistelevät talousahdingossa YT-neuvotteluineen ja joutuvat heti kerjäämään lisärahoitusta ?
Viime aikoina on taivasteltu vuokralääkäreitten huimia palkkoja. Muistan kuitenkin, että samoja ongelmia oli lääkäripulasta johtuen monessa terveyskeskuksessa. Nyt ongelma kohdistuu erikoislääkäreihin. Hoitotakuu kun sitoo palvelun tuottajaa niin mikäli virkalääkäriä ei saada palkattua, tulee puute paikata keikkalääkärillä – maksoi mitä maksoi.
Sanna Marinin ja Annika Saarikon lehmänkaupan tuloksena syntyi järkyttävän kallis hallintomalli, jossa potilas unohdettiin. Iltalehden uutisen mukaan eri alueilla toimii yli 600 sellaista johtajaa, joiden palkka ylittää 100 000 euroa vuodessa. Muutama hyvinvointialueen johtaja saa palkkaa enemmän kuin pääministeri Petteri Orpo, kokouspalkkioineen yli 20 000 euroa kuukaudessa. Meidän U-Sote- alueeltamme Sari Rantanen siirtyi virkaan Satakunnan alueelle, samoin Piia Lahtinen toimialajohtajaksi. Kummankin palkka tuplaantui. Kukahan alueitten johtajien palkat määritteli? Ainakin niitten perään lähdettiin jopa ministeriöstä asti eli moni johtaja tuli valittua kunnan henkilöstön ulkopuolelta.
Varhan henkilökunnasta on 15 prosenttia hallintotehtävissä. Koska heidän palkkansa on hoitajia paljon suurempi, valuu käyttömenoista yli viidennes pelkästään hallintoon. Tämä on erikoista, koska meillä Ugissa tällaista hallintobyrokratiaa ei tarvittu. Virkamiehissä oli em. sote-johtaja ja terveyspuolen johtaja sekä muutama päällikkö välihallinnossa. Poliittisella puolella valtuusto käsitteli kaksi kertaa vuodessa sotea koskevia asioita talousarvion sekä tilinpäätöksen yhteydessä. Sosiaali- ja terveyslautakunnat päättivät lähinnä käytännön järjestelyistä, virkavaaleista, oikaisuista sekä merkitsivät tiedoksi johtajien päätökset.
Varhassa on – paitsi aluevaltuusto ja – hallitus – toistakymmentä jaostoa ja erilaista lautakuntaa. Ja mikä merkillistä, on myös nuorisovaltuusto sekä vanhus- ja vammaisneuvostot kuten kaikissa peruskunnissa edelleen on!
Kyllä sote-uudistuksessa varmaan jotain hyvääkin löytyy. Ainakin pelastustoimi lienee siirtynyt ongelmitta alueitten vastuulle. On toki niinkin, ettei keskeneräistä hanketta tulisi liian kriittisesti arvostella. Silti olen sitä mieltä, ettei näin isoa terveydenhuollon hanketta olisi saanut jättää poliittisten päättäjien intohimojen varaan. Uudistus olisi tullut rakentaa asiantuntijoitten kantoja kuunnellen ja pohjautuen viiteen yliopistosairaalapiiriin. Kun nyt täysin samojen hallinnollisten asioitten parissa askarrellaan 21 alueella ( lisänä vielä Helsinki ja Ahvenanmaa), niin eivät ne rahat näytä millään riittävän siihen tärkeimpään eli potilastyöhön !
Tarmo Kangas
kaup.valt (kok.)