Ukikyyti sai suuren suosion. Aluksi kyyti maksoi vain kaksi euroa. Halpahintainen kyyti sai paljon asiakkaita. Palvelukin oli huippuluokkaa: auto nouti asiakkaita lähes kotioven edestä ja osa kuljettajista kantoi jopa asiakkaan kauppakassit sisälle.
Taksiautoilijat hermostuivat, kun kutsuliikenne alkoi viedä heiltä asiakkaita. Myös kaupungin liitosalueilla asuvat kritisoivat, kun kutsuliikenne ei kulkenut Kalantiin, Pyhämaahan eikä Lokalahdelle. Kaupunginhallitus oli lopettamassa kokeilun jo puolen vuoden jälkeen, mutta päätyi sitten kuitenkin jatkamaan kokeilua, mutta eri ehdoin. Heinäkuussa 2022 Ukikyydin hinta nousi viiteen euroon ja kutsuliikennettä laajennettiin Kalannin taajamaan.
Pian nähtiin, että viiden euron taksa oli liian kova. Ukikyyti menetti asiakkaita. Silti kun kutsuliikenne joulukuussa loppui, Uudenkaupungin Sanomien Tekstari-palsta täyttyi pettyneistä viesteistä. Kutsuliikennettä jäätiin kaipaamaan.
Ensi maanantaina kaupungissa käynnistyy uusi kutsuliikenne. Nyt toimintamalli on erilainen. Kaupunki aloitti ensin elokuussa runkobussiliikenteen, joka tuo matkustajat keskustaan. Kutsuliikenne hoitaa keskustassa sisäistä liikennettä.
Kutsuliikenne on muutenkin maltillisempaa. Asiakkaita ei enää noudeta kotioven edestä. Vuki toimii kuten perinteinen joukkoliikenne, se on vain räätälöidympää: autot kulkevat siellä, missä kyytiä tarvitaan.
Uusikaupunki on pinta-alaltaan niin suuri kaupunki ja asukasmäärä sen verran pieni, että toimivan joukkoliikenteen rakentaminen on vaikeaa, siksi suunnittelijat korostavat, että uusi joukkoliikenne, Vuki, on kehittyvää palvelua.
Parhaimmillaan Vuki on joukkoliikennettä, jonka palvelutaso riittää, mutta se ei kilpaile taksien kanssa.
Teija Uitto