Antti Sormunen on Suomen kolmanneksi nopein bemarikuski

0
Antti Sormunen esittelee kilpa-auton vanhaa moottoria, joka piti vaihtaa sääntömuutoksen takia.

Uusikaupunkilainen Antti Sormunen on Suomen kolmanneksi nopein rata-autoilija BMW Xtreme Race -sarjassa. Palkintonsa hän pokkaa juhlavasti autourheiluväen palkintogaalaristeilyllä joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Nyt hän kuitenkin seisoo Laitilassa sijaitsevan tallinsa betonilattialla. Ilmassa tuoksuu perusautotallille: sekoitus bensaa, öljyä ja voiteluaineita.

Viisi kilpailuviikonloppua sisältänyt kausi on ollut tiivis. Jokaisessa kisassa on kolme lähtöä, joista kaksi on lyhyempiä ja yksi pidempi 40 minuutin kilpailu. Kilpailut ajetaan Suomessa ja Virossa sijaitsevilla moottoriradoilla.

Kolmas sija SM-sarjassa on Sormuselta upea suoritus. Tulos on vaatinut aikaa, hikeä ja tietenkin myös rahaa.

– Sarjassa on paljon nuoria kuljettajia karting-taustalla. Niidenkin mukana ollaan pysytty, Antti Sormunen sanoo.

Takana on hieno kausi, mutta Sormunen myöntää joka vuosi kauden päättymisen olevan myös pieni helpotus.

Rata-autoilussa Sormusta kiehtoo asfaltilla kovaa ajaminen. Vakioautoluokissa kilpailut ovat tasaisia, ja kilpakumppanit rankaisevat välittömästi virheistä ohituksella.

– Kolaroimista vältetään viimeiseen asti.

Läheltä piti -tilanteita kuitenkin on aina kun ajetaan kilpaa, usein tiiviinä ryhmänä. Vauhtia on niin paljon kuin autosta lähtee, kovimmillaan 190 km/h. Sadekelillä haasteita tuo liukas rata.

Liian hurjia ohituksia ei kannata lähteä yrittämään, sillä kokonaiskisapisteitä saa siitä, että pääsee maaliin asti.

– Auto ja turvavarusteet ovat kallein osa tätä harrastusta.

Menestys rata-autoilussa vaatii kuljettajalta erityisesti keskittymiskykyä. Se taas vaatii hyvää fyysistä kuntoa.

– Nopeutta täytyy sietää. Sitä saa harjoittelemalla.

Hellepäivänä autossa on Antti Sormusen mukaan todella kuuma, jopa 60–70 astetta.

– Monikerroksisen ajopuvun alla on vielä oltava tulenkestävä aluspuku.

Kisan adrenaliiniryöppyä Sormunen kuvaa sellaiseksi, että käden poikki menemisen havaitsisi vasta sitten, kun ei pysty rattia kääntämään.

Onnettomuudet ovat kuitenkin Sormusen mukaan autourheilussa harvinaisia, sillä autojen turvallisuusvaatimukset ovat kovat. Turvavarusteet Antti Sormunen tuli itse testanneeksi viime kaudella, kun hän harjoituksissa törmäsi reunavalliin 170 kilometrin tuntinopeudella.

– Autosta hajosi nivel ja ohjattavuus meni. Sen jälkeen olin autossa vain matkustajana.

Sarjaa hän pystyi kuitenkin jatkamaan tallin toisella autolla. Rytätty kilpa-auto on hänen JK-Racing huoltotiiminsä uudelleen rakennettavana Hämeenlinnan lähellä.

– Tähän asti sitä on lähinnä purettu.

Kisapaikalle Sormunen menee torstaina. Perjantai on testipäivä, jolloin tiimi JK-Racing tekee autoon vielä säätöjä.

– Se on koko viikonlopun irtiotto arjesta, Sormunen kertoo.

Antti Sormusella on aina ollut bensaa suonissaan.

– Olen ollut kiinnostunut autoista ja tekniikasta jo pienestä pitäen.

Autourheilun Antti Sormunen aloitti jokkiksesta, mutta aika nopeasti hän huomasi rata-autoluokkien vetävän puoleensa. Voittoja hän on napannut myös muista luokista, viimeksi VW Cupista.

Antti Sormunen muistuttaa, että ajaminen on loppujen lopuksi vain pieni osa autoharrastusta.

– Varikolla vietetään paljon aikaa ja huolletaan autoja.

Talvikausi vedetään henkeä, mutta keväällä, kun puut toukokuussa puhkeavat lehteen, nähdään Antti Sormunen taas ajopuvussa kauden ensimmäisessä kilpailussa Kemoran moottoriradalla.

– Elokuussa ajetaan Virossa ja viimeinen kilpailu on syyskuussa Alastarolla.

Iida Kauppi