
Etelä-Italiasta Casertasta kotoisin olevat opettajat tulevat Liceo Alessandro Manzoni di Casertan koulusta ja opettavat luonnontiedettä ja taidehistoriaa. 2 000 oppilaan koulu eroaa sekä kooltaan että tavoiltaan Uudenkaupungin 700 oppilaan koulusta. Kokemus on ollut heille ikimuistoinen, ja he kertovat siitä mielellään.
– Suomessa oppilaat voivat nauttia oppimisesta, Teresita kertoo.
– Italiassa opiskelu ja siihen liittyvä ilmapiiri on kireämpää, Giovanna täydentää.
Maiden välisiä eroavaisuuksia on paljon. Kaikki ei tosin liity vain koulumaailmaan, sijaitsevathan maat eri puolilla Eurooppaa.
– Minulla ei ollut juurikaan oletuksia Suomesta, enkä tarkoituksellisesti etsinyt mitään tietoa, koska halusin nähdä ja kokea kaiken ihan itse. Ainoa asia, mistä olin huolissani, oli sää. Etelä-Italiassa on tällä hetkellä 30 astetta lämmintä eli paljon kuumempaa kuin täällä Suomessa, Teresita toteaa.
Heillä oli kuitenkin hieman olettamuksia koulujärjestelmästä. He tiesivät sen eroavan italialaisesta järjestelmästä todella paljon.
– Koulujärjestelmä toimii suurimmaksi osaksi samalla tavalla, kuin ajattelimme sen toimivan, Teresita jatkaa.
Suurin osa Suomessa elävistä ei osaa käsittää, kuinka hyvä koulujärjestelmä ja opetus täällä on. Teresita ja Giovanna osaavat kuitenkin nähdä ja arvostaa sen laadukkuutta.
– Täällä oppilaat eivät ahdistu opettajien kokoaikaisesta arvioinnista, Giovanna kertoo, ja Teresita selittää, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
– Italiassa opiskelua ei ole jaksotettu samalla tavalla kuin täällä. Suomessa arvosanat riippuvat ymmärtääkseni pitkälti kokeista. Italialaisessa koulujärjestelmässä oppilaita arvostellaan koko ajan. He saavat opettajalta arvosanan jokaisesta tekemästään asiasta. Oppilaat ikään kuin pelkäävät opettajia, koska opettajat ovat niitä, jotka arvostelevat heitä joka päivä.
Suomalaisten koulujen rento ilmapiiri yllätti Teresitan ja Giovannan. Oppilaat tulevat heidän mielestään hyvin toimeen keskenään, ja he ihailevat oppilaiden ja opettajien välistä suhdetta Suomessa. Heidän sanojensa mukaan opettajat ovat oppilaille kuin kavereita, mikä on heidän mielestään todella hienoa.
– Opettajia kutsutaan Italiassa nimillä professori tai proff. Opettajien kutsuminen etunimillä ei olisi mahdollista Italiassa. Se olisi epäkohteliasta, Giovanna toteaa.
– Opettajat kuitenkin tekevät kaikkensa oppilaiden eteen. He yrittävät luoda hyvät suhteet oppilaiden välille, koska oppilaat viettävät paljon aikaa toistensa kanssa myös koulun ulkopuolella, hän lisää.
Hyvän tunnelman lisäksi suomalaiset koulut ovat myös erittäin käytännöllisiä. Italiassa opinnot perustuvat teoriaan, eivätkä oppilaat tee juuri mitään käytännön asioita. Italiassa ei esimerkiksi ole kotitaloutta oppiaineena. Heillä on vain sen korvaava teoreettinen teknologia-aine.
Sekä Italiassa että Suomessa on sellaisia asioita, jotka tuntuvat toisen maan asukkaiden mielestä yllättäviltä ja jopa kummallisilta. Tämä on tietenkin täysin normaalia. Suurin yllätys vieraille oli kuitenkin täysin toinen, kuin olisi voinut odottaa.
– Suomessa luokkahuoneet ovat värikkäitä ja kauniisti koristeltuja. Italiassa luokassa on vain pöydät, tuolit ja taulu. Luokat eivät tunnu kotoisilta, koska opettajat eivät voi laittaa edes julisteita seinille, Teresita mainitsee.
Suomessa on totuttu kaikenlaisiin käytännön luokkiin. Koulut tarjoavat esimerkiksi musiikin, kuvataiteen ja kotitalouden luokkia. Jos Italiassa haluaa opiskella esimerkiksi taidetta, täytyy oppilaan opiskella taidekoulussa.
– Perinteisessä koulussa opiskellaan koko ajan samassa luokassa. Vain opettajat vaihtavat luokkaa. Oppilaat pääsevät laboratorioon ehkä kerran viikossa tai kerran kuukaudessa, Teresita sanoo.
Suomessa tarjotaan ilmainen kouluruoka ja oppilailla on pitkät välitunnit oppituntien välissä. Tämä on suomalaisille ihan normaalia, mutta Teresita kertoo asian olevan Italiassa ihan eri lailla.
– Italiassa ei tarjota kouluruokaa. Oppilaiden täytyy tuoda omat eväät, jos he haluavat syödä koulupäivän aikana. Lisäksi kunnollisia taukoja ei edes pidetä. Jos opettaja antaa luvan, oppilaat saavat syödä oppituntien välissä.
– Me annamme tietenkin oppilaille aina luvan syödä, Giovanna lisää.
Suomalaisille ehkä yllättävintä italialaisessa koulussa on se, että italialaisoppilaat menevät kouluun myös lauantaisin. Opettajilla voi olla vapaapäiviä, mutta oppilaiden täytyy käydä kuusi päivää koulua joka viikko.
Teresita ja Giovanna nauttivat vierailustaan Suomessa todella paljon ja nostavat esille kokemuksiaan, jotka olivat heidän mielestään parhaita. He tuovat esille pieniä asioita, joita paikalliset eivät tule edes ajatelleeksi.
– Parasta, mitä olemme kokeneet täällä, on Suomen suurenmoinen luonto, järvet ja kävely satamassa. Nautimme myös kulttuurista. Kävimme jopa saunassa ja uimme meressä. Nämä kokemukset olivat todella erilaisia kuin kotona. Huomasimme myös, että täällä pilvet ja taivas ovat erivärisiä kuin meillä päin. Tämä vaihtelu oli erittäin virkistävää, Giovanna kertoo.
Viimeiset kaksi viikkoa menivät erittäin nopeasti vieraiden tutustuessa Suomeen. Teresita ja Giovanna ovat kiertäneet Uudessakaupungissa, vierailleet oppitunneilla ja oppineet paljon Suomesta. Kokemus ei tuonut kuitenkaan vain heille uusia käsityksiä Suomesta, vaan myös meille uusikaupunkilaisille uutta tietoa Italiasta.
Vielä viimeiseksi he sanovat muutaman sanan omasta kotimaastaan.
– Suosittelemme, että käytte Italiassa ja koette itse, millaista siellä on. Siellä kaikki on erilaista aina säästä kulttuuriin asti. Tavat ovat aivan erilaisia. Tällaista suomalaista rentoa ilmapiiriä ei Italiasta löydy.
Elsa Sappinen ja
Vera Hülbermusiikkiluokka 9E