– Tavoitteena on lisätä toimintojen tehokkuutta ja ketteryyttä, jotta liiketoimintayksiköt voisivat parhaalla mahdollisella tavalla vastata liiketoimintaympäristön haasteisiin ja mahdollisuuksiin, muotoiltiin Valmet Automotiven julkaisemassa tiedotteessa.
Uudenkaupungin autotehtaan osalta tämä tarkoittaa, että tulevaisuudessa on mahdollista, että saman katon alla, ja osittain samojen työntekijöiden voimin, Uudessakaupungissa valmistuu autojen lisäksi myös muita korkean teknologian tuotteita.
Uusia asiakkaita autotehtaalle voisi löytyä esimerkiksi vihreää siirtymää edistävän teknologian parista. Tästä Valmet Automotivella on paljon tietotaitoa jo vuosikymmentenkin takaa. Nimenomaan Saab-Valmetin Uudenkaupungin tehtaalla kehiteltiin jo 1980-luvun alussa autojen vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja.
Viime vuoden lopulla tuotantoon tullut aurinkosähköauto Lightyear 0 osoitti, että sama kiinnostus, jopa intohimo, löytää uusia ratkaisuja ajankohtaisiin haasteisiin elää tehtaalla yhä vahvana. Vaikka Lightyearin tuotanto loppui lyhyeen, niin tästäkin projektista jäi ”valmettilaisten” taskuun paljon erityisosaamista, jota on ehkä mahdollista hyödyntää uusissa yhteyksissä.
Uusia asiakkaita Uuteenkaupunkiin todella tarvitaan. Tästä saatiin jälleen ikävä muistutus torstaina, kun Valmet Automotive ilmoitti aloittavansa muutosneuvottelut Uudenkaupungin autotehtaalla. Muutosneuvottelut koskevat toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Muutosneuvotteluiden taustalla on autojen sopimusvalmistuspalveluiden kysynnän lasku. Eurooppalaisessa autoteollisuudessa on nyt huomattavan paljon ylikapasiteettia, eivätkä markkinat vedä entiseen malliin.
Ajatus siitä, että autotehdas olisi muutakin kuin autotehdas, on toki vähän vieras. Mutta maailma muuttuu ja ketterät yritykset muuttuvat sen mukana ja pärjäävät. Esimerkiksi Suomen vanhin yritys, vuonna 1649 perustettu Fiskars oli alunperin rautaruukki. 1800-luvulla yrityksen myyntihitti oli aura, jota valmistettiin yli miljoona kappaletta. Tänä päivänä Fiskars määrittelee itsensä koti- ja lifestyle brändiksi.
Fiskarsinkin kohdalla muutos on ollut pakollinen, mutta lopulta kannattava.
Maija Ala-Jääski