– Meillä on Uudessakaupungissa potilasasiamiehen vastaanotto joka kuukauden ensimmäinen maanantai ja yleensä minä ole silloin täällä paikalla, selvitti Pekka Toikka.
Pekka Toikkaan, kuten muihinkin potilasasiamiehiin, voi olla yhteydessä myös puhelimitse tai sähköpostilla.
– Meillä on potilasasiamiesten yhteinen puhelinpalvelu käytössä jokaisena arkipäivänä. Sähköposti on myös kätevä tapa olla yhteydessä, mutta kannustamme käyttämään Suomi.fi -viestipalvelua tietoturvasyistä. Tai jos kokee helpommaksi käyttää tavallista sähköpostia, niin muistaa, ettei kerro viestissään henkilökohtaisia tai arkaluontoisia tietoja, opastaa Pekka Toikka.
Henkilökohtainen tapaaminen on mahdollista ajanvarauksella.
Potilasasiamiehen tehtävät on määritelty potilaslaissa.
– Meidän tehtävä on edistää potilaan oikeuksia. Joko potilas itse, hänen läheinen tai omainen voi olla meihin yhteydessä asioissa mitkä liittyvät potilaan oikeuksiin, kohteluun, hoidon laatuun, mahdolliseen hoitovirheeseen tai potilasvahinkoepäilyn tiimoilta.
– Näissä kysymyksissä potilasasiamiehen rooli on neuvoa ja ohjata potilasta. Toiminnassamme olemme riippumattomia ja puolueettomia. Emme siis ota kantaa hoidon järjestelyihin, emmekä voi esimerkiksi nopeuttaa lähetteen saamista. Sen sijaamme me ohjaamme ja neuvomme, mikäli potilas on tyytymätön hoitoon, saamaansa kohteluun tai haluaa tietää enemmän oikeuksistaan, Toikka tiivistää.
Hän kuitenkin ohjeistaa monesti olemaan ensisijaisesti yhteydessä hoitavaan yksikköön ja keskustelemaan asiasta ammattilaisen tai tämän esihenkilön kanssa. Näin toimien asiat usein selviävät.
– Jos hoitavasta yksiköstä ei kuitenkaan saa laadultaan sellaista vastausta kuin haluaisi, niin silloin voi tehdä kirjallisen muistutuksen terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutukseen tulee antaa kirjallinen ja ymmärrettävä vastaus kohtuullisessa ajassa, selvittää Toikka.
Muistutuksessa potilas itse voi myös tehdä oman kehitysehdotuksensa tilanteen parantamiseksi.
– Muistutus voikin parhaimmillaan olla hedelmällistä vuoropuhelua niin potilaan ja organisaation välillä kuin organisaation sisällä. Sillä voidaan tuoda hoitotilanteeseen tarpeellista ja uuttakin potilasnäkökulmaa, toteaa Toikka.
Yhteydenottoja Varhan alueen potilasasiamiehet saavat reilut 2500 vuodessa.
– Potilasasiamiehille on siis selkeästi tarvetta ja toivon, että jatkossakin meihin ollaan yhteydessä matalalla kynnyksellä.
Vuoden alussa tapahtuva lakiuudistus tekee potilasasiamiehistä potilasvastaavia, mutta heidän tehtäväkenttänsä pysyy pääosin nykyisellään.